baner
baner
baner
PKP Energetyka S.A. Centrala

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych o Przewozach Regionalnych

Przedstawiamy stanowisko Rady Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych w sprawie sytuacji w Spółce Przewozy Regionalne:

Według deklaracji strony rządowej i sprawującego funkcje właścicielską w Grupie PKP Zarządu PKP S.A. proces usamorządowienia kolejowych przewozów regionalnych miał sprawić, że Spółka PKP Przewozy Regionalne jako podmiot całkowicie oddłużony będący własnością samorządów będzie stabilną dobrze rozwijającą się częścią kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce.

W ponad rok po usamorządowienia widać wyraźnie, że deklaracje autorów reformy nie potwierdziły się, demaskując słabości tego rozwiązania przejawiające się w szczególności:

1.Spółka  utraciła  płynność finansową przez zadłużenie z okresu  poprzedzającego usamorządowienie i brak właściwego finansowania po usamorządowieniu;

2.Nastąpiła blokada kont Spółki przez komornika powodując nawet zagrożenie wypłat dla pracowników;

3.Majątek konieczny do funkcjonowania Spółki pomimo wyraźnych zapisów ustawy nie został przekazany, co więcej wypowiedziano wszystkie umowy dzierżawy na obiekty, które użytkowane są przez Spółkę;

4.Brak przepływu pieniędzy do Spółki zapisanych w ustawie na zakup taboru;

5.Stworzono układ właścicielski, w którym największy udziałowiec nie ma w swoim województwie Spółki Przewozy Regionalne a przewozy realizuje poprzez własną konkurencyjną Spółkę Koleje Mazowieckie;

6.Przyjęty układ właścicielski ze względu na różne interesy poszczególnych właścicieli nie daje podstaw do wypracowania spójnej strategii rozwoju firmy;

7.Brak sankcji za  niepodpisanie  umów  na świadczenie  usług przez poszczególne województwa  powoduje, że Spółka  realizuje przewozy narażając się  na  ryzyko nieotrzymania zapłaty za jej wykonanie;

8.Oparcie finansowania kolejowych przewozów regionalnych na przekazywanych do samorządów odpisach z podatki CIT i PIT bez jasnego wskazania na co te pieniądze mają być przeznaczone nie daje żadnej gwarancji, że będą one wykorzystane na ten cel;

9.Wprowadzony system finansowania kolejowych przewozów regionalnych oparty na podatku CIT i PIT ze względu na zróżnicowanie poziomu wpływów z tych podatków w poszczególnych województwach wynikający z poziomu ich rozwoju gospodarczego i   związany   też   z   tym   ściśle   poziom   potoków   podróżnych   powoduje,   że w   województwach   najbogatszych   koszt   uruchomienia   pociągu   jest   najniższy a w najbiedniejszych najdroższy;

10.Brak rozwiązań skutecznie ustalających konieczność wzajemnego uzgadniania rozkładów jazdy między przewoźnikami powoduje brak skomunikowań między pociągami różnych spółek i przez to bardzo pogorszoną ofertę dla podróżnych potęgowaną przez brak wspólnie uznawanych przez przewoźników biletów;

11.Brak wieloletnich umów z samorządami uniemożliwia podjęcie opartego na rzeczywistych planach procesu inwestycyjnego Spółki;

12.Brak    paktu   gwarancji   pracowniczych    pomimo   jednoznacznych    ustaleń i deklaracji strony rządowej, że będzie on zawarty przed dokonaniem procesu usamorządowienia nie daje bezpieczeństwa zatrudnienia szczególnie w sytuacji niestabilnej działalności firmy, a także pozwala na rozważanie przez różne samorządy powołania własnych spółek przewozowych;

13.Brak nowego - wspólnego dla wszystkich pracowników Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy;

14.Podjęcie   w   Spółce   procesu   restrukturyzacji   zatrudnienia   bez   określenia docelowego modelu i kształtu firmy;

Wszystkie wskazane zagrożenia dla funkcjonowania i istnienia Spółki Przewozy Regionalne sprawiają, że pracownicy w tym członkowie związków zawodowych zrzeszonych w strukturach KKZZ mają realne podstawy, aby obawiać się o swoje miejsca pracy.

Wobec powyższego Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych oczekuje od strony rządowej i samorządów podjęcia natychmiastowych działań zmierzających do zmiany rozwiązań prawno-organizacyjnych Spółki Przewozy Regionalne szczególnie w obszarach wskazanych w niniejszym stanowisku.

Niepodjęcie rzeczywistych działań przez stronę rządową i samorządy mających dać podstawy funkcjonowania i rozwoju Spółki w terminie do końca stycznia 2010 r. spowoduje, że KKZZ w obronie miejsc pracy pracowników i swoich członków nie zawaha się podjąć radykalnych działań statutowych z ogłoszeniem strajku na całym obszarze wszystkich województw.


Autor: (źródło: Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych, 14.01.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.