baner
baner
baner
Captrain Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kongres Miast Polskich o dworcach

Zorganizowane w Lublińcu przez Związek Miast Polskich spotkanie prezydentów i burmistrzów poświęcone było w sporej części rewitalizacji przestrzeni miast, terenów pokolejowych i kolejowych, a także dworców, które zdaniem przedstawicieli niemal wszystkich lokalnych samorządów powinny być wizytówką miejskich społeczności, a rzadko kiedy nimi są. Swoje prezentacje mieli między innymi burmistrzowie i prezydenci Czechowic-Dziedzic, Legnicy, Działdowa, Drawska Pomorskiego, Poznania, Siedlec i Kobyłki.

Przeważały głosy krytyczne wobec kolei. PKP zarzucano między innymi przedłużające się procedury biurokratyczne w procesach przejmowania dworców przez samorządy, fatalny stan techniczny obiektów dworcowych oraz małe nakłady na rewitalizację. Prezentowano także przykłady pozytywne, jak choćby remont dworca i współpracę z PKP przy zagospodarowaniu terenów kolejowych w Siedlcach, modernizację Działdowa czy współpracę z kolejarzami przy modernizacji dworca w Puszczykówku.

Markę Dworzec Polski reprezentował członek zarządu PKP S.A. Jacek Prześluga, który przedstawił działaczom samorządowym wiele propozycji współpracy i zakreślił jej budżetowe oraz czasowe ramy. Wszyscy dość zgodnie uznali, iż dwoma najważniejszymi czynnikami, które mają wpływ na ostateczny efekt modernizacji dworców jest partnerstwo oraz dobry pomysł na zagospodarowanie dworca. Partnerstwo oznacza, że obie strony traktują przedsięwzięcie jako wspólny projekt, nie szukając sposobu ograniczenia praw i możliwości działania drugiej strony. O wadze dobrych pomysłów mówił natomiast prezydent Poznania, Ryszard Grobelny, który przestawił korzyści i zagrożenia płynące z komercjalizacji tzw. Wolnych Torów w stolicy Wielkopolski. - Trzeba mieć pomysł na zagospodarowanie dworca - stwierdził Grobelny - ponieważ to skutkuje w przyszłości kosztami jego utrzymania, poziomem osiąganej efektywności oraz wypełnianiem misji publicznej na odpowiednio wysokim poziomie.

Dyskutanci zgodzili się, iż taka wymiana myśli między samorządami oraz kolejarzami i zrozumienie intencji obu stron powinny występować jak najczęściej i na rożnych poziomach decyzyjnych.

Gorącą dyskusję ubarwił spór pomiędzy władzami miasta Czechowice-Dziedzice, które zarzuciły zarządowi PKP SA brak jakiejkolwiek reakcji na wieloletnie prośby o rewitalizację miejscowego dworca. Burmistrz opisał czteroletnie starania i kontakty z kolejarzami, mówiąc, że niczego dobrego się po nich spodziewać nie można i dworzec w jego mieście już na zawsze pozostanie w haniebnym stanie technicznym. Ta wypowiedź sprowokowała prezesa Prześlugę, który poinformował władze Czechowic-Dziedzic o… rozpoczynanej właśnie inwestycji na tym dworcu. Trwają procedury przetargowe, dworzec przeznaczony jest do modernizacji na przełomie 2011 i 2012 roku, a wartość inwestycji przekroczy 15 mln złotych.


Autor: (źródło: dworzecpolski.pl, 16.09.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.