baner
baner
baner
APB Paweł Brych

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kontrakt na nowe tramwaje dla stolicy w końcu podpisany

Warszawski ratusz podpisał w piątek największą w Europie umowę na zakup 186 niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów. Wartość kontraktu zawartego z bydgoska firmą PESA to 1,5 mld zł.

- Pierwsze nowe składy wyjadą na ulice Warszawy na przełomie kwietnia i maja przyszłego roku. Do końca 2010 r. PESA zobowiązała się dostarczyć 30 składów, a wszystkie mają dotrzeć do Warszawy przed końcem 2013 r. - powiedział Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Oferta PESY, spośród innych złożonych w przetargu, była najkorzystniejsza cenowo i jako jedyna spełniała wymagania określone w warunkach. Bydgoska firma zaproponowała dostawę taboru za niespełna 1,5 mld zł wobec założonego na ten cel w planach komunalnej spółki 1,8 mld zł.

Dwie z ofert znacznie przekroczyły założoną kwotę zamówienia, a w czwartej podano ceny w euro, podczas, gdy specyfikacja zamówienia wymagała podania cen w złotych.

Pojazdy wyprodukowane przez PESĘ będą unowocześniona wersją pojazdów tego producenta już używanych od półtora roku przez Tramwaje Warszawskie. Wagony długości 30,1 m, zabierać będą 201 osób w tym 40 na miejscach siedzących.

- Zgodnie z życzeniami warszawskich pasażerów, zredukowano liczbę miejsc siedzących, a fotele umieszczone będą tylko po jednej stronie każdego pojazdu - dodał Powałka.

40 składów posiadać będzie system monitorowania liczby przewożonych pasażerów, co pozwoli na bieżące badanie zainteresowania mieszkańców poszczególnymi liniami. W wyposażenie wchodzić będzie także klimatyzacja kabiny motorniczego oraz przestrzeni pasażerskiej.

- Przedział pasażerski wyposażony będzie w wygodne, wandaloodporne siedzenia, antypoślizgową wykładzinę podłogową oraz system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera. Wbudowana rampa pozwali korzystać z tramwaju również osobom niepełnosprawnym na wózku inwalidzkim - zaznaczył Tomasz Zaboklicki prezes PESA.

Oprócz tego wszystkie pojazdy posiadać będą zderzaki o zwiększonym współczynniku pochłaniania energii zderzenia, a kabina motorniczego tworzy tak zwaną klatkę bezpieczeństwa, co znacznie zmniejsza zagrożenie w czasie kolizji. Dodatkowo układ napędowy pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania, co zmniejszy koszty eksploatacji.

Przetarg zainteresował w sumie czterech producentów. Włosko-polskie konsorcjum Ansaldo-Breda Newag zaproponowało ponad 1,8 mld zł, francusko-polski Alstom Konstal - ponad 2,8 mld zł, a niemiecki Stadler - 3,7 mld zł.

Obecnie Tramwaje Warszawskie posiadają 872 wagonów. Tramwaje z PESY stanowić będą odpowiednik około 300 starych wagonów, które dzięki temu można będzie wycofać z użytku. Stanowić one będą po wymianie około 40 proc. całego taboru TW, z czego co drugi pojazd będzie niskopodłogowy.

Pojazdy z bydgoskiej fabryki kupiły już takie miasta jak Elbląg, Łódź i Bydgoszcz. W przyszłości firma zamierza zaoferować swoje produkty władzom Poznania i Gdańska.

Wygrany przetarg oznacza dla PESY ustabilizowanie sytuacji na najbliższe lata i wzrost zatrudnienia. Z powodu wstrzymania remontów wagonów PKP producent musiał zwolnić w ostatnich tygodniach 250 osób.


Autor: (źródło: PAP, mz, Życie Warszawy, 29.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.