baner
baner
baner
ASMO Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Konwent o transporcie kolejowym

Pierwszy dzień obrad Konwentu Marszałków RP, który rozpoczął się w środę (25 marca) w Rytrze koło Nowego Sącza, zainaugurowało posiedzenie rady programowej Związku Województw RP. Dyskusję zdominowały zagadnienia związane ze stanem i rozwojem infrastruktury kolejowej w Polsce i Europie.

Wstępem do rozmów na temat kondycji kolei w Polsce, było wystąpienie byłego Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, Tadeusza Syryjczyka, który przedstawił analizę dotyczącą funkcjonowania i rozwoju kolejowych przewozów regionalnych w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Z informacji wynika m.in., że popularność transportu kolejowego w naszym kraju jest dużo mniejsza niż w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy liderującej w rankingu dynamiki ruchu kolejowego - Francji. Atrakcyjność kolei w Polsce jest jednak wyższa niż np. w Hiszpanii.

Minister porównał również sposób i efekty przeprowadzonych prywatyzacji przewozów kolejowych w państwach Unii Europejskiej oraz przedstawił zagadnienia związane z funkcjonowaniem tego transportu na przykładzie Wielkiej Brytanii. Konkluzja dla Polski wskazuje, że przewozy kolejowe mogą być dochodowe, a także - podobnie jak w innych krajach - współfinansowane przez kapitał prywatny. Ponadto, w państwach Unii normą jest, że przewozy kolejowe są wspierane przez rządy centralne i lokalne samorządy, ale ich powszechna decentralizacja i wprowadzana kontrola jakości prowadzi w efekcie do wzrostu poziomu usług.

Problematyka inwestycji w infrastrukturę kolejową, m.in. ze środków unijnych, była przedmiotem wystąpienia Marka Pawlika, Wiceprezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Przedstawił on plan modernizacji poszczególnych linii ze środków Regionalnych Programów Operacyjnych. Nie wszystkie województwa podjęły decyzję o alokacji środków inwestycyjnych na projekty infrastrukturalne związane z koleją. Problemem może być jednak zagospodarowanie odpowiednich środków przez PLK na wkład własny dla wszystkich projektów w regionach.

Ostatnim zagadnieniem nad którym debatowali marszałkowie podczas pierwszego dnia Konwentu, była kondycja usamorządowionej spółki PKP Przewozy Regionalne. Jan Tereszczuk, Prezes Zarządu PKP PR, przedstawił perspektywy funkcjonowania spółki w najbliższych latach. Według zaprezentowanych założeń, PKP PR chce w nadchodzącym czasie m.in. obniżyć koszty wykonywania przewozów, zwiększyć przychody ze sprzedaży biletów, diametralnie zmienić wizerunek spółki oraz ustabilizować sytuację finansową.


Autor: (red)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.