CETC-ROUTE65 to Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy, którego powstanie ma spowodować rozwój międzyregionalnej współpracy przyczyniającej się do wzmocnienia terytorialnej spójności Polski, ekonomicznej integracji sąsiadujących ze sobą województw oraz ożywienia gospodarczego na tych obszarach. Celem inicjatywy jest także zapewnienie harmonizacji infrastruktury transportowej całego obszaru Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego oraz promowanie i rozwój różnorodnych połączeń transportowych. Obecnie w przedsięwzięciu udział bierze 11 regionów z 6 różnych krajów.
Stronami Porozumienia CETC-ROUTE65 są obecnie: Województwo Zachodniopomorskie, Województwo Lubuskie i Województwo Dolnośląskie (Polska); Region Skania (Szwecja), Region Hradec Kralove; Region Bratislava, Region Trnava (Słowacja); Powiaty Vas, Zala, Gyor-Moson-Sopron (Węgry) oraz Powiat Varaždin (Chorwacja). W tym roku do Inicjatywy przystąpić mają jeszcze dwa polskie regiony: Województwo Śląskie i Województwo Opolskie.
Porozumienie na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 zostało zawiązane w 2004 roku w Szczecinie. – Korytarz łączy Bałtyk z Adriatykiem i docelowo po jego trasie będzie można sprawnie przemieszczać się środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego (rzecznego i morskiego) oraz lotniczego – opowiada Marta Ciesielska z Sekretariatu Technicznego CETC w Szczecinie. Trasa CETC-ROUTE65 ma około
Biorący udział w inicjatywie usilnie dążą do uzyskania poparcia Komisji Europejskiej dla CETC oraz wpisania w sieć Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T jako projektu flagowego dla Unii Europejskiej. Poparcie to znacząco ułatwi zdobywanie funduszy na realizację różnorodnych projektów społeczno-gospodarczych, a także na modernizację i rozwój infrastruktury transportowej w regionach położonych na trasie Korytarza. Sygnatariusze Porozumienia są przekonani, że ich działania przyniosą realne zmiany, a korzyści będą odczuwalne przez wszystkich.
W ramach CETC-ROUTE65 planuje się kompleksową modernizację linii kolejowych, m.in. poprzez przystosowanie ich do podwyższonej prędkości: do 120km/h dla pociągów towarowych i do 200km/h dla pasażerskich. Przykładowo, dzięki tym zmianom, czas przejazdu na trasie Poznań-Wrocław ulegnie skróceniu z 2 godzin do około 75 minut. – Istotne będzie też zlikwidowanie trudnych i niebezpiecznych przejazdów kolejowych – zauważa Paweł Mierny z firmy transportowej Benio-Trans.
Członkowie porozumienia CETC-ROUTE65 dążą też do uruchomienia tzw. międzynarodowych multimodalnych połączeń w relacji Skandynawia – południe Europy. – Miałyby one polegać na wykorzystaniu różnych środków transportu, czyli przewożeniu towarów promami i statkami ze Szwecji do Terminalu Promowego Świnoujście, a następnie pociągami do Triestu lub Wenecji – tłumaczy Bogdan Mucha, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Trasa ta liczy blisko
Sekretariat Techniczny CETC z siedzibą w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, wraz z wrocławską agencją Highlite PR przygotowuje kampanię promocyjną Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Nadrzędnym celem działań promocyjnych jest stworzenie pozytywnego wizerunku polskiego odcinka CETC-ROUTE65, który w dalszej perspektywie może znacząco stymulować przyciąganie funduszy i inwestorów na tereny położone na jego trasie.
Główny element kampanii promocyjnej stanowić będzie międzyregionalna sztafeta, zorganizowana na przełomie września i października br., na trasie pokrywającej się z korytarzem transportowym CETC-ROUTE65. Przekazywaną w sztafecie „pałeczką” będzie deklaracja poparcia dla tegoż korytarza, podpisywana przez przedstawicieli władz miast i gmin, znajdujących się na jego szlaku. Natomiast poszczególne odcinki, pokonywane będą na wiele różnych sposobów, korzystając ze środków transportu charakterystycznych dla danego obszaru. Użyte zostaną zarówno te typowe: samochód i rower, jak i te mniej popularne, a tym samym ciekawsze i bardziej widowiskowe, czyli: motocykl Junak, wodolot czy awionetka. Trasa sztafety będzie przebiegać przez Świnoujście, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Nową Sól, Głogów i Wrocław, a zakończy się na granicy polsko-czeskiej w miejscowości Lubawka.
Autor: (źródło: Agnieszka Konik, Highlite PR, 16.09.2009)