PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odebrały od firmy COWI Polska Sp. z o.o. materiały, które są niezbędne do aktualizacji raportu środowiskowego dotyczącego obiektów na linii E 30 na odcinek Zabrze – Katowice – Kraków.
Pierwotny raport środowiskowy, dotyczący linii E 30, a konkretnie odcinka Opole – Zabrze – Katowice – Kraków został przygotowany przez firmę COWI jeszcze w latach 2007-2008. Nie znalazło się w nim kilkanaście obiektów inżynieryjnych, które zostały włączone w zakres modernizacji w późniejszym terminie, głównie na wniosek samorządów lokalnych, przez tereny których przebiega linia E 30. Dlatego też konieczne stało się opracowanie dodatkowych dokumentów aktualizacyjnych.
– Wykonawcy, prowadzący modernizację poszczególnych odcinków linii E 30 w trybie „projektuj i buduj” mają uwzględnione wszystkie obiekty inżynieryjne, ponieważ zostały one zapisane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i umowie – zapewnia Janusz Pluta, dyrektor projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Musimy jednak wykonać aktualizację raportu środowiskowego, gdyż Centrum Unijnych Projektów Transportowych stwierdziło taka konieczność. Następnie będziemy prawdopodobnie wnioskować o stosowną regulację (zmianę) stanu prawnego RDOŚ Katowice i Kraków. Ten proces potrwa prawdopodobnie około trzech do czterech miesięcy – dodaje.
Aktualizacja raportu środowiskowego, a właściwie uzupełnienie go o dodatkowe obiekty inżynieryjne, jest potrzebne, by złożyć ostateczny wniosek do CUPT-u o dofinansowanie projektu z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013.
– Spodziewam się, że umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie może zostać podpisana w styczniu 2011 r. – mówi Janusz Pluta.
Realizacja projektu POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” polega na kompleksowej modernizacji wszystkich elementów infrastruktury kolejowej linii E 30, na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy (dotyczy linii kolejowych nr 134 i nr 133). Zakończenie realizacji robót planowane jest na czerwiec 2014 r. Projekt POIiŚ 7.1-11.1 jest realizowany w systemie „projektuj i buduj” w ramach czterech postępowań przetargowych dla następujących odcinków:
- 1. Przetarg nr 1: Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa (km 6,847-0,000 linii nr 134); Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (km 15,810-29,110 linii nr 133),
- 2. Przetarg nr 2: Modernizacja odcinka: Trzebinia – Krzeszowice (17,6 km linii nr 133);
- 3. Przetarg nr 3: Modernizacja odcinka: Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy (20,5 km linii nr 133);
- 4. Przetarg nr 4: Sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (6,9 km linii nr 134 oraz 51,8 km linii nr 133).
Oprócz czterech kontraktów na realizację robót budowlanych, 29 kwietnia 2011 r. podpisywano umowę na nadzór nad robotami budowlanymi. W ramach projektu realizowane są też kontrakty na:
- działania informująco-promujące (15.11.2010 r. została podpisana umowa z wykonawcą),
- wykonanie budowy i przebudowy sieci i urządzeń stanowiących układ zasilania kolejowej trakcji elektrycznej przez PKP Energetyka S.A. (trwa procedura uzgodnienia treści porozumienia i umowy).
Celem modernizacji linii E 30 jest dostosowanie stacji i szlaków do warunków technicznych, wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością maksymalną 160 km/h i pociągów towarowych z prędkością maksymalną 120 km/h.
Autor: (źródło: KOW, PKP PLK S.A., 31.05.2011)