baner
baner
baner
ODLEWNIE POLSKIE S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Kulczyk Investments nabyło terminal kolejowy

Jak informuje Kulczyk Investments, firma nabyła 90% udziałów w spółce Terminal Chemikals operującej i zarządzającej nowoczesnym, kolejowym terminalem przeładunkowym na granicy Polski z Obwodem Kaliningradzkim. Specjalizacją tego przedsiębiorstwa jest przeładunek wszelkich towarów masowych, w szczególności węgla oraz nawozów sztucznych. Ponadto jest ono właścicielem gruntów oraz całej infrastruktury zlokalizowanej na terenie terminala. Wykupienie było możliwe dzięki kredytowi bankowemu udzielonemu przez Bank Pekao SA.

Terminal Chemikals zapewnia obsługę logistyczną kolejowego importu towarów masowych do Polski północnej. Prowadzi usługi związane z przeładunkiem, składowaniem, sortowaniem, konfekcjonowaniem oraz odprawą celną towarów. Pole jego działania to głównie obsługa logistyczna importu nawozów sztucznych oraz wysokiej jakości rosyjskiego węgla.

Firma zlokalizowana jest w Braniewie, 4,5 km od granicy Polski z Rosją (obwód Kaliningradzki), przy kolejowym przejściu granicznym Braniewo – Mamonowo oraz ok. 5 km od drogowego przejścia granicznego w Gronowie. To największy i najnowocześniejszy w regionie terminal umożliwiający przeładunek towarów masowych z wagonów rosyjskich o szerokim rozstawie kół na wagony europejskie.

Przedsiębiorstwo posiada moce przeładunkowe w wysokości ponad 3,8 mln ton rocznie (ok. 384 ton na godzinę). Dane na temat importu węgla z Rosji z 2008 roku mówią , że Chemikals obsłużył około 16 proc. całego rosyjskiego importu (814 tys. ton z 5,2 mln ton), a jego moce zostały wykorzystane w 2008 roku w ok. 30 proc. Świadczy to o tym, iż terminal ma duże możliwości rozwoju. Rosną także wyniki operacyjne i finansowe przedsiębiorstwa. W 2008 roku zysk brutto wyniósł 6,1 mln zł i wzrósł o 61 proc. w stosunku do 2007 roku, a w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2009 roku przedsiębiorstwo wypracowało już 3,6 mln zł brutto. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2009 roku marża EBITDA osiągnęła 4,4 mln zł, co stanowi wzrost o 25 proc. w stosunku marży EBITDA osiągniętej w porównywalnym okresie 2008 roku (oraz 63% w stosunku do tego okresu 2007 roku).

- Projekt jest bardzo atrakcyjny o czym świadczy już sam fakt pozyskania finansowania bankowego, na które w tym okresie mogą liczyć tylko najlepsze przedsięwzięcia. Inwestycja charakteryzuje się wysoką rentownością sprzedaży oraz niesie ze sobą istotne szanse związane z ekonomiką skali i dźwignią operacyjną. W 2008 roku rentowność EBITDA osiągnęła poziom niemal 40 proc., a w pierwszym kwartale roku 2009 przekroczyła 46 proc. -  mówi Dariusz Mioduski, CEO Kulczyk Investments.

Braniewski terminal kolejowy to kolejne przedsięwzięcie Kulczyk Investments zrealizowane w szeroko rozumianej branży infrastrukturalnej. W polu zainteresowań spółki leżą inwestycje w sektory o największym potencjale wzrostu. Korzystając z długoletniego doświadczenia oraz kompetencjach menedżerów, przekształca swoje spółki w liderów rynku. Angażuje przy tym nie tylko kapitał, ale równie bierze czynny udział w restrukturyzacji i zarządzaniu przedsiębiorstwami. Do portfela Kulczyk Investments należą m.in.: Autostrada Wielkopolska i Autostrada Eksploatacja, SABMiller, przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej – Skoda Auto Polska i Kulczyk Tradex oraz firmy energetyczne – Polenergia, Kulczyk Oil Ventures, Aurelian Oil & Gas.

- W maju 2009 r. Kulczyk Investments, za pośrednictwem spółki zależnej, został właścicielem PEKAES, operatora logistycznego notowanego na warszawskiej GPW. Zamierza wykorzystać swoje doświadczenie oraz potencjał drzemiący w PEKAES, aby przekształcić spółkę w jednego z liderów polskiego rynku logistyki. Inwestor skupi się na podnoszeniu wartości dla akcjonariuszy. O wiarygodności Kulczyk Investments i zaufaniu inwestorów do spółki świadczy reakcja rynku. 1 kwietnia 2009 roku, po wydaniu przez UOKiK zgody na potencjalną transakcję, kurs PEKAES wzrósł o ponad 23 proc. do 10,5 zł, natomiast w dniu ogłoszenia transakcji o 6 proc. – czytamy w komunikacie spółki.

Terminal w liczbach

  • 31 ha gruntów
  • 3 hale magazynowe i przeładunkowe o łącznej powierzchni 15,000m2
  • 128.000m2 – powierzchnia betonowych placów składowych
  • 23.000m2 własnych torów kolejowych (zarówno tory europejskie, rosyjskie jak i splecione
  • 3,8 mln ton - szacowane możliwości przeładunku rocznie
  •  

Autor: (źródło: Marta Wysocka Rzecznik prasowy Kulczyk Holding, 24.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.