„Złowienie biletu w sieci” jest niezwykle proste. Zakupy na stronie ztm.waw.pl/ewkm potrwają chwilę. Jeszcze krócej – zakodowanie biletu w specjalnym urządzeniu, dostępnym w Warszawie, na stacjach metra i w POP-ach.
Rejestrujemy się
Transakcja odbywa się poprzez witrynę internetową ztm.waw.pl/ewkm, na którą można wejść bezpośrednio lub „klikając” banner e-WKM na stronie głównej ZTM. Tam - jednorazowo - rejestrujemy konto. Loginem jest dowolnie wybrany adres mailowy. Podajemy także osobiste hasło do swojego konta. Ponadto przy rejestracji wpisujemy numer spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej, na której kodowane będą bilety.
Po wypełnieniu formularza i zaakceptowaniu regulaminu (dostępny na stronie) wybieramy opcję ZAREJESTRUJ. Na adres mailowy, podany jako login, wysyłany jest list z linkiem aktywującym konto (jeśli mail nie doszedł, przed powtórzeniem procedury, warto sprawdzić folder „Spam”). Wystarczy go „kliknąć” lub skopiować do paska adresu przeglądarki internetowej. Zostaniemy przekierowani ponownie na stronę ztm.waw.pl/ewkm. Proces rejestracji jest zakończony i możemy rozpocząć zakupy.
Wybieramy
Po przejściu do zapłaty, zostajemy przekierowani na stronę dotpay.pl - operatora płatności „on line”. Tam, po wypełnieniu formularza, dokonujemy przelewu. Maksymalnie w ciągu kilku minut, na wskazany przy rejestracji adres mailowy, przesyłana jest wiadomość z potwierdzeniem dokonania płatności. Jest ona wskazówką, że płatność została zarejestrowana w systemie i że możemy zakodować bilet w jednym ze specjalnie do tego przeznaczonych urządzeń, dostępnych w Warszawie. Takich „kodomatów” na pilotażowym etapie wprowadzania usługi zainstalowano ok. 50. Znajdziemy je na każdej stacji metra (na bocznej ścianie automatów biletowych) oraz w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM (z wyjątkiem POP na Dworcu PKP Warszawa Wschodnia).
Kodujemy
Możemy przystąpić do zakodowania biletu. Warszawską Kartę Miejską umieszczamy w kieszeni urządzenia i wybieramy opcję KODOWANIE. Wcześniej możemy sprawdzić, jaki kontrakt obecnie znajduje się na karcie. W przypadku „zapisywania” kontraktu innego typu niż umieszczony wcześniej, na ekranie urządzenia zobaczymy komunikat - ostrzeżenie, że utracimy aktualnie wykorzystywany bilet. W przypadku przedłużenia kontraktu tego samego typu, urządzenie automatycznie przystąpi do kodowania „internetowego” biletu. Sam proces kodowania trwa kilka sekund. Potwierdzeniem prawidłowego zapisu biletu na WKM jest zapalenie się zielonej kontrolki urządzenia.
Urządzenie kodujące obsługiwane jest intuicyjnie. Wszystkie komunikaty wyświetlane są na ekranie. Do wyboru mamy dwie opcje językowe - polską i angielską. W przypadku jakichkolwiek problemów możemy zwrócić się do pracowników obsługi (tel. 0 801 300 330 i 22 656 41 00, w godz. 8-18, od poniedziałku do piątku, i 8-13 w sobotę).
I…możemy już wybrać się w podróż komunikacją miejską, aktywując przed pierwszym przejazdem bilet w bramce metra lub kasowniku.
Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 22.05.2010)