baner
baner
baner
LOTOS Kolej Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Linkujemy Wałcz z Kaliszem Pomorskim

Reaktywacja ruchu pasażerskiego na odcinku Wałcz – Kalisz Pomorski była bardzo potrzebna. Zakup nowoczesnych szynobusów wraz z modernizacją infrastruktury kolejowej okazały się panaceum ratującym nierentowną kiedyś linię lokalną. Potwierdzają to usatysfakcjonowani pasażerowie wypowiadający się w najnowszym filmie na kanale Przewozów Regionalnych w serwisie internetowym YouTube.

Kolej do poprawki
Na początku XXI wieku ówczesne Polskie Koleje Państwowe zdecydowały się odstąpić od obsługi ponad tysiąca kilometrów dróg żelaznych z powodu nierentowności, która była efektem niedofinansowania kolei, postępującej degradacji infrastruktury i wydłużających się czasów przejazdu pociągów nierzadko prowadzonych nieekonomicznym taborem. Wszystko to sprawiło, że kolej przestała być konkurencyjna i atrakcyjna dla pasażerów. Kiedy po kilkunastoletniej przerwie we wrześniu 2012 roku na trasie ze Szczecina do Piły ponownie pojawiły się pociągi pasażerskie, starano się nie popełnić wcześniejszych błędów.

Taniej, szybciej, wygodniej
W rezultacie modernizacji linii kolejowej został przywrócony ruch między Wałczem a Kaliszem Pomorskim. Skrócono czas podróży, co pozwala na zwiększoną częstotliwość kursowania pociągów; poprawiony został standard obsługi podróżnych na peronach i w składach pasażerskich. Zakup lekkich pojazdów przyczynił się do poprawy rentowności połączenia, a – co przyznają sami pasażerowie – oferta Przewozów Regionalnych z atrakcyjnymi cenami biletów i komfortem podróży jest lepsza niż autobusów PKS. Najnowocześniejsze w Polsce szynobusy kupowane przez samorząd województwa zachodniopomorskiego z myślą o takich liniach to pojazdy zamawiane także przez koleje włoskie, czeskie i niemieckie: Smerfy (serii SA136, taki przydomek zyskały dzięki błękitnemu malowaniu) oraz Linki (SA139, taką nazwę nadał im producent – polska PESA). Końcowy etap produkcji w bydgoskiej fabryce pojazdu z tej rodziny można zobaczyć w najnowszym filmie opublikowanym na kanale PR w serwisie YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=m19R4QKe6jY

Pro publico bono
Wznowienie tego połączenia było niezwykle istotne z punktu widzenia społeczności lokalnych, które miały utrudniony dostęp do urzędów, ośrodków akademickich i specjalistycznej pomocy medycznej zlokalizowanej w większych aglomeracjach. A dodatkową zachętę do skorzystania z pociągu stanowią m.in.: klimatyzacja, wygodne siedzenia, łatwy dostęp do gniazdek elektrycznych pozwalających zasilać telefony komorkowe i komputery przenośne, drzwi otwierane automatycznie, uchwyty na rowery, ekologiczne toalety, przewijaki dla niemowląt, niska podłoga i inne udogodnienia dla niepełnosprawnych. W ten oto sposób samorząd, przewoźnik, producent i zarządca torów „grają w jednej drużynie”. Do dobrego łatwo się przyzwyczaić, dlatego wracający na kolej pasażerowie stawiają następne zadanie: wypracować jeszcze lepszy rozkład jazdy uwzględniający potrzeby wielu grup korzystających z różnych odcinków trasy Szczecin - Piła.


Autor: (źródło: Przewozy Regionalne, 04.02.2013)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.