Białostocka Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zamierza decyzję środowiskową modernizacji linii Rail Baltica uzgodnić z Litwinami. Wg PKP Polskich Linii Kolejowych opóźni to tylko procedurę.
Obecnie Dyrekcje Ochrony Środowiska z Białegostoku i Olsztyna są w trakcie opracowywania decyzji środowiskowej w związku z modernizacją linii Rail Baltica. Trasa linii będzie wyznaczona na jej podstawie. Projekt jest międzynarodowy i linia przebiega także przez Litwę. Urzędnicy postanowili więc zapytać wschodnich sąsiadów, czy chcą brać udział w tym procesie. Litwini na razie milczą, ale swoje zdanie na temat ich udziału w wydawaniu decyzji środowiskowych wyraziła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak powiedział rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, spółka „nie kwestionuje obowiązującego prawa", ale jej zdaniem modernizacja Rail Baltica w Polsce nie oddziałuje na środowisko naturalne na Litwie, dlatego wy wykonawca prac na rzecz PKP PLK złożył zażalenie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. - Pozytywna decyzja (bez procedury transgranicznej-PAP) oznaczałaby skrócenie procedur po obu stronach granicy, a więc przyspieszenie inwestycji. - poinformował PAP Łańcucki.
Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ma priorytetowe znaczenie, gdyż łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego Transeuropejskiego korytarza transportowego. To jedyne połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.
Autor: (źródło: PAP, 12.03.2010)