baner
baner
baner
Kolejowe Zakłady Łączności Sp. z o. o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Łódzki węzeł kolejowy do modernizacji

Jak poinformował 1 lipca na konferencji prasowej wiceprezydent Łodzi Włodzimierz Tomaszewski, Polskie Koleje Państwowe razem władzami miasta zamierzają wydać po ok. 1,8 mld zł na prace, które zmodernizują m.in. węzeł kolejowy Łódź Fabryczna.

Umowa między miastem a PKP SA i PKP PLK SA została już podpisana. Dotyczy ona wspólnego udzielenia zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie inwestycji związanych z przebudową węzła.

- Wszystkie strony łączy wspólny cel związany z realizacją planowanych inwestycji mających doprowadzić do gruntownej rewitalizacji oraz przekształcenia obszarów dworca Łódź Fabryczna i stworzenia multimodalnego węzła komunikacyjnego, który umożliwi włączenie przebudowanego dworca do obsługi linii średnicowej i przebiegu przez Łódź kolei dużych prędkości - powiedział Tomaszewski, którego zdaniem pierwsze prace rozbiórkowe na terenie dworca Łódź Fabryczna ruszą prawdopodobnie jesienią 2010 roku. Natomiast roboty związane z wykopem zakończą się do 2013 r.

Wiceprezydent zaznaczył, że w ramach umowy PKP PLK SA sfinansuje budowę: tunelu z 4-torową linią kolejową dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości, podziemnej stacji łódź Fabryczna z trzema 400-metrowymi peronami i sześcioma torami kolejowymi, oraz zabudowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na tej stacji.

Natomiast PKP SA sfinansuje budowę nowego dworca Łódź Fabryczna. Łódzkie władze są odpowiedzialne za wykonanie wykopu o głębokości 16,5 m, w którym w całości będzie zlokalizowany nowy węzeł kolejowy Łódź Fabryczna.

- Na terenie budowy nowego węzła kolejowego wydobytych będzie ok. 4,5 mln m3 ziemi, co wystarczyłoby do wypełnienia 436 000 ciężarówek o ładowności 17 ton, które ustawione jedna za drugą utworzyłyby szpaler o długości 2700 km. To jest odległość dzieląca Łódź od Madrytu - poinformował Tomaszewski. Zwrócił też uwagę na to, że sobotnia konferencja otwiera konsultacje z mieszkańcami Łodzi na temat zagospodarowania ziemi z wykopu. Mieszkańcy swoje pytania i uwagi mogą zamieszczać za pośrednictwem strony internetowej www.ec1lodz.pl.  

Ziemię z gigantycznego wykopu władze chciałyby przewieźć na teren łódzkiego Henrykowa, gdzie planowane jest usypanie ponad 100-metrowego kopca widokowego lub przeznaczonego do rekreacji.

- Władze Łodzi zamierzają posiłkować się środkami pochodzącymi z kapitału prywatnego - dodał Tomaszewski, zaznaczając, iż przebudowa węzła kolejowego Łódź Fabryczna stworzy „nową przestrzeń urbanistyczną i nowy ład w centrum Łodzi, w którym olbrzymią rolę odegra sztuka nowoczesna”.


Autor: (źródło: PAP, 01.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.