Dziś LOTOS Kolej – spółka zależna Grupy LOTOS S.A.– uruchomiła pierwszy pociąg towarowy z lokomotywą spalinowo-elektryczną BOMBARDIER TRAXX F140 DE. Umowa na dostawę sześciu lokomotyw TRAXX DE z opcją na dodatkowe 4 pojazdy została podpisana w październiku 2009 r. Lokomotywy TRAXX F140 DE będą wykorzystywane w regularnym ruchu towarowym w Polsce do obsługi baz paliwowych Grupy LOTOS S.A. w Jaśle, Rejowcu, Koluszkach, Piotrkowie, Lęgajnach i Rypinie.
Lokomotywa TRAXX F140 DE wyjechała na polskie tory po uzyskaniu stosownego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, które Urząd Transportu Kolejowego wydał 27 czerwca br. Świadectwo dotyczy 10 pojazdów tego typu. Dotychczas na bocznicy LOTOS Kolej w Gdańsku znajdowały się cztery takie lokomotywy dostarczone w ostatnich trzech miesiącach, które oczekiwały na ww. dokument. W dniach 29 i 30 czerwca pojazdy przeszły badanie na zgodność z typem, przeprowadzone pod nadzorem UTK.
Dostawa kolejnych 6 spalinowych TRAXX-ów do LOTOS Kolej zakończy się w połowie września br.
– Każdy przewoźnik wie, że jego lokomotywy zarabiają na siebie tylko wtedy gdy jeżdżą. Dlatego LOTOS Kolej pierwszego TRAXX-a F140 DE wprowadza do eksploatacji natychmiast po uzyskaniu stosownych zezwoleń – podkreśla Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. – Tylko w pełni wykorzystując potencjał naszego taboru trakcyjnego będziemy w stanie przewieźć w tym roku 10,5 miliona ton produktów.
– Lokomotywy TRAXX F140 DE wykorzystamy przede wszystkim na liniach niezelektryfikowanych – dodaje Marek Smoter, dyrektor ds. taboru LOTOS Kolej.
Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę, powiedział: – Bardzo się cieszę, że na polskich torach pojawił się kolejny model lokomotywy TRAXX w barwach LOTOS Kolej. Jest to lokomotywa TRAXX DE z napędem spalinowo-elektrycznym. Oprócz lokomotyw TRAXX F140 DE, które LOTOS Kolej zamówił w ubiegłym roku, w skład jego floty wchodzi również 14 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych TRAXX F140 MS (typ E186), wydzierżawionych od Railpool GmbH.
Oprócz ww. pojazdów we flocie LOTOS Kolej znajdują się jeszcze4 lokomotywy Siemens ES64F4 (typ BR189) oraz manewrowa Gravita 10BB produkcji VOITH Turbo (oczekuje na wydanie przez UTK świadectwa dopuszczenia do eksploatacji) – Powoli przymierzamy się także do rozpoczęcia próbnej eksploatacji pierwszej od wielu lat nowej polskiej lokomotywy elektrycznej E6ACT Dragon, która przyjedzie do nas na testy pod koniec lipca – dodaje dyrektor Smoter.
Finalny montaż lokomotyw TRAXX DEmiał miejsce w zakładzie Bombardier Transportation w Kassel, nadwozia lokomotyw powstały w zakładzie Bombardier Transportation Polska we Wrocławiu. Wrocławski zakład odpowiedzialny będzie również za serwis gwarancyjny lokomotyw.
Rodzina lokomotyw należących do platformy TRAXX przeznaczona jest do ruchu pasażerskiego i towarowego, krajowego i międzynarodowego. W skład platformy lokomotyw TRAXX wchodzą trzy typy pojazdów z napędem elektrycznym (jednosystemowe zasilane prądem stałym lub przemiennym oraz wielosystemowe) oraz pojazdy spalinowo-elektryczne. Cechą charakterystyczną wszystkich lokomotyw TRAXX jest ich modułowa konstrukcja. Lokomotywy wyposażone są w urządzenia napędu i sterowania BOMBARDIER MITRAC. W sumie sprzedano już ponad 1500 lokomotyw TRAXX.
Autor: (źródło: Bombardier, 04.07.2011)