Spółka LOTOS Kolej odebrała dziś 6 elektrycznych lokomotyw Bombardier TRAXX F140 MS. Ich przejęcie nastąpiło w ramach umowy leasingowej zawartej z firmą Railpool. Dwie kolejne lokomotywy dotrą do LOTOSU jeszcze w tym tygodniu.
- Pierwotnie planowaliśmy dzierżawę 5 lokomotyw TRAXX F140 MS na pięć lat, jednak później postanowiliśmy zawrzeć jeszcze jedną umowę na dodatkowe 3 maszyny tego typu. W ich przypadku obowiązuje nas dziewięciomiesięczny okres dzierżawy – komentuje Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. - W obu przypadkach przewidzieliśmy też możliwość wydłużenia czasu trwania dzierżawy.
Dodajmy, że od listopada 2009 kolejowy przewoźnik LOTOS-u eksploatuje już jedną lokomotywę elektryczną TRAXX F140 MS. Z kolei od października ubr. korzysta również z lokomotywy spalinowej z przekładnią hydrodynamiczną Maxima 40CC firmy VOITH Turbo, w ramach prowadzonego w Polsce procesu jej homologacji.
Także jesienią ubr. LOTOS Kolej zawarła umowę z Bombardier Transportation GmbH na dostawę 6 lokomotyw spalinowych TRAXX F140 DE z opcją rozszerzenia o 4 kolejne maszyny. Przewidywany termin rozpoczęcia dostaw to II półrocze 2011r.
- Naszym celem jest unowocześnienie parku eksploatowanych lokomotyw. Możemy śmiało powiedzieć, że od dziś dysponujemy najnowocześniejszymi lokomotywami w Polsce, a średni wiek lokomotyw, z których korzystamy znacznie się obniżył - podkreśla prezes Gruca.
Firma rozważa też możliwość rozpoczęcia próbnej eksploatacji pierwszej nowoczesnej, 6-osiowej lokomotywy elektrycznej E6ACT Dragon, wyprodukowanej przez ZNLE Gliwice.
Do końca tego roku kolejowa spółka LOTOS-u planuje wycofanie z eksploatacji wszystkich lokomotyw spalinowych serii ST43, które znalazły już nabywców zagranicznych. Natomiast z końcem 2011 r. spółka planuje eksploatować w sumie ok. 20-25 nowoczesnych lokomotyw, głównie platformy TRAXX.
Podstawowe informacje o lokomotywie TRAXX F140 MS
TRAXX F140 MS (wariant A/D/PL) to wielosystemowy pojazd trakcyjny wyposażony w urządzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów umożliwiające eksploatację na terenie Austrii, Niemiec i w Polsce. Może być eksploatowany na sieciach o zasilaniu napięciem 15 kV 16 2/3 Hz AC i 3 kV DC. Posiada układ osi Bo’Bo’. Max. prędkość to 140 km/godz. Siła przy rozruchu 300 kN, moc ciągła 5600 kW, masa 84 t , długość
Lokomotywy TRAXX posiadają konstrukcję modułową. Zastosowano w nich najnowocześniejsze i przyjazne dla środowiska rozwiązania techniczne. Mogą być eksploatowane w ruchu towarowym i osobowym. Wszystkie pudła do lokomotyw platformy TRAXX są produkowane we Wrocławiu. Montaż lokomotyw odbywa się w Kassel (Niemcy) i Vado Ligure (Włochy).
LOTOS Kolej należy do czołowych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka zanotowała w całym ubiegłym roku 20-procentowy wzrost przewozów. Jej udział w rynku przewozów towarowych w tym okresie zwiększył się do ok. 5,7 proc. Rok 2009 był dla firmy również rekordowy pod względem wielkości przewozów, która przekroczyła pułap 6 milionów ton. Plan na bieżący rok przewiduje przewóz na poziomie 7 milionów ton.
LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. We współpracy z operatorami zagranicznymi prowadzi także przewozy międzynarodowe – m.in. do Holandii, Niemiec czy Rumunii. Dziennie uruchamia ok. 75 pociągów w kraju i 4 w ruchu międzynarodowym. Spółka eksploatuje obecnie około 80 lokomotyw różnych typów. LOTOS Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych.
Autor: (źródło: Lotos S.A., 16.03.2010)