Zbigniew Szafrański prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przedstawił 24 maja br. w Lublinie perspektywy rozwoju infrastruktury kolejowej województwa lubelskiego. W konferencji uczestniczyli posłowie na Sejm RP, wojewoda Genowefa Tokarska, członek zarządu województwa Jacek Sobczak przedstawiciele samorządów i administracji państwowej.
Województwo lubelskie realizuje z PLK sześć projektów z Regionalnego Programu Operacyjnego. Cztery związane są z poprawą infrastruktury i komunikacji w stolicy regionu, m.in. przebudowany będzie układ komunikacyjny i modernizowany wiaduktu kolejowy i przejście podziemne w obrębie dworca kolejowego Lublin. Usprawni się tez skomunikowanie z aglomeracją w obrębie przystanku osobowego Lublin Północny oraz stacji Świdnik.
Jedyny, wśród 31 projektów realizowanych z RPO 2007 – 2013 w Polsce, dotyczy poprawy stanu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo drogowych. Jego celem, przy rosnącym ruchu samochodów, jest zmniejszenie wypadkowości na skrzyżowaniach toru i drogi. W RPO uwzględniono również modernizację infrastruktury kolejowej linii szerokotorowej wraz ze stacją graniczną Dorohusk. Realizacja zadania wpłynie na pobudzenie przedsiębiorczości i ożywienie współpracy gospodarczej z Ukrainą.
Istotnym dla województwa przedsięwzięciem jest modernizacja linii nr 7 – polaczenie Lublina z Warszawą. Studium wykonalności powstaje ze środków PLK. Istnieje możliwość realizacji przedsięwzięcia od roku 2015. Na trasie Lublin – Otwock przewidywana jest prędkości pociągów 160 km/h. Efektem będzie skrócenie czasu przejazdu Lublin-Warszawa do 1 h 40 min. – mówił Zbigniew Szafrański.
Znaczenie modernizacji linii nr 7 dla województwa akcentowała także wojewoda Genowefa Tokarska. Jej zdaniem transport kolejowy jest niezwykle ważny dla regionu zarówno w segmencie pasażerskim, jak i towarowym, odciążającym drogi.
Kolei nie zwijamy, tylko intensywnie rozwijamy – podkreślał Jacek Sobczak członek Zarządu województwa. Wskazywał również na znaczenie szybkiego polaczenia Lublin – Warszawa i potrzebę wcześniejszego przygotowania projektów, aby skuteczniej sięgać po środki UE.
Proszę nie bagatelizować konsultacji społecznych, poprzedzających modernizacje linii i aktywnie włączać się w ich opiniowanie – zachęcał samorządowców prezes PLK. Późne zgłaszanie uwag, na etapie realizacji inwestycji, utrudnia przedsięwzięcie i nie może uwzględnić sugestii lokalnych społeczności.
Uczestnicy spotkania zwracali uwagę na zagadnienia stanu przystanków kolejowych, integracje prac na przejazdach kolejowo-drogowych przez zarządcę drogi i linii kolejowej, znaczenia przyszłej kolei dużych prędkości dla województwa lubelskiego. Dobrze, ze obiektywnie przedstawiono stan linii kolejowych województwa –mówił poseł Jarosław Żaczek .
Spotkanie poprzedziła konferencja prasowa Zbigniewa Szafrańskiego.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 25.05.2011)