baner
baner
baner
Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT S.A. Grupa Cantoni

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Małopolski RPO 2014-20 bez modernizacji linii kolejowych?

Do niedzieli można składać uwagi w konsultacjach społecznych projektu Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Przewiduje on bardzo małą kwotę na projekty kolejowe. Ale tylko dotyczące zakupu taboru, budowy węzłów przesiadkowych, czy parkingów przy stacjach. Nie zaplanowano rewitalizacji z RPO ani jednej linii kolejowej.
 
W piśmie do PKP PLK z 27 czerwca br. wicemarszałek Roman Ciepiela tłumaczy to tym, że potrzeby remontowe linii kolejowych w Małopolsce są „bardzo duże i wielokrotnie przewyższają wielkość środków, którymi będziemy dysponować w ramach RPO. Kluczową kwestią jest tutaj ograniczoność środków finansowych, jakimi potencjalnie dysponujemy w konfrontacji z realnymi potrzebami, a także realny efekt jaki możemy osiągnąć inwestując tak niewielkie w stosunku do potrzeb kwoty.”
  
Niezrozumiałe jest stwierdzenie o rzekomej szczupłości środków w ramach RPO – zwraca uwagę Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu. – Na okres 2014-20 Małopolska dostała ponad dwukrotnie więcej niż w poprzednim okresie! To ile z tego przeznaczy na inwestycje kolejowe jest wyłączną i suwerenną decyzją samorządu. Nikt z zewnątrz nie przyznał Małopolsce małej kwoty na kolej. To samorząd sam określa strukturę wydatków.  
 
Na obecnym etapie planuje wydać 80 mln euro na kolej i 310,5 mln euro na drogi (kwoty udziału UE). To daje stosunek 20:80 – jeden z najniższych w kraju (dla przykładu Pomorskie przeznaczyło na kolei i drogi po równo). Tymczasem w podpisanej przez Polskę i Komisję Europejską Umowie Partnerstwa na okres 2014-20 stosunek wydatków na kolej i drogi jest jak 40:60.
  
– CZT stoi na stanowisku, że stosunek 40:60 powinien obowiązywać także w programach regionalnych – zaznacza Rytel. Z uwag, jakie przygotowało CZT w konsultacjach społecznych, wynika, że dodanie do RPO rewitalizacji 5 linii kolejowych:

Sucha Beskidzka – Żywiec w gr. województwa;
Kalwaria Zebrzydowska – Kęty;
Tarnów – Szczucin;
Stróże – Jasło w gr. województwa i Gorlice – Gorlice Zagórzany, wraz z budową łącznicy, umożliwiającej wyjazd z Gorlic w stronę Stróży bez zmiany kierunku jazdy;
Trzebinia – Wadowice – Skawce.
 – zamknęłoby się kwotą 50 mln euro udziału unijnego, czyli mniejszą niż należy przesunąć, aby osiągnąć proporcję 40:60.
 
Te 5 inwestycji, uwzględniając to co jest planowane z programu ogólnokrajowego (m.in. modernizacja linii do Zakopanego, do Oświęcimia, linii Tunel – Sosnowiec, budowa linii Kraków Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz) i to co będzie kończone z obecnej perspektywy (Katowice – Kraków – Rzeszów) doprowadziłoby do właściwie pełnej rewitalizacji sieci kolejowej w województwie. Istotnym wyjątkiem byłby tylko ciąg Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna / Krynica. Ale on jest w stosunkowo dobrym stanie, były prowadzone prace odtworzeniowe w ostatnich latach na wybranych odcinkach. Poza tym jest to linia wybitnie ponadregionalna, dlatego nie powinna być finansowana z poziomu RPO – w tym przypadku wyjątkowo należy zgodzić się z marszałkiem Ciepielą – uważa Rytel – środki RPO powinny być kierowane przede wszystkim na linie lokalne, w pieczy nad którymi nikt władz województwa nie wyręczy. Bez środków z RPO one nie zostaną odnowione. Dlatego będziemy  zabiegali o te projekty.
  
Warto zauważyć, że obecny kształt Planu całkowicie rozmija się ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-20. Dokument ten zawiera szereg racjonalnych zasad rozwoju systemu transportowego jak m.in. rozwój połączeń (w tym kolejowych) do Krakowa, ale bynajmniej nie tylko. Także do ośrodków subregionalnych i pomiędzy nimi oraz z obszarem zewnętrznym. Jest cały punkt o połączeniach (także kolejowych) do ośrodków o najniższej dostępności i kolejny o kreowaniu połączeń miasto – wieś. Właśnie te cele realizuje 5 projektów proponowanych przez CZT, natomiast brak ich realizacji będzie zaprzeczeniem Strategii.
  
Obecny kształt RPO oznacza także sprzeczność z Planem ochrony powietrza dla województwa małopolskiego, który został uchwalony w związku z przekraczaniem norm jakości powietrza wymaganych dyrektywą 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza w Europie (zwłaszcza w zakresie rakotwórczego pyłu).
– To są wszystko sprzeczności z politykami unijnymi. Będziemy zwracali na to uwagę Komisji Europejskiej i prosili, aby nie zatwierdzała RPO w takim kształcie – zapowiada prezes CZT

Autor: źródło: Centrum Zrównoważonego Transportu

Tagi: województwo małopolskie, RPO 2014-2020, Centrum Zrównoważonego Transportu

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.