baner
baner
baner
P.U. Jarex Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Marszałkowska kolej nabiera szybkości

W tym roku pierwszym miesiącem, w którym PKP Przewozy Regionalne wypracowały zysk był sierpień. Kolej samorządowa zarobiła w tym okresie 10 mln zł.

– Wyniósł on ok. 10 mln zł. Jeżeli sytuacja rynkowa się nie zmieni, to każdy miesiąc do końca roku powinien również przynosić zyski z działalności. – powiedział Tomasz Moraczewski, prezes PKP PR.

Wstępne prognozy wskazują jednak, że spółka zakończy ten rok na minusie. Strata może wynieść ok. 170 mln zł. Dopiero w przyszłym roku wynik ma się zbilansować.

Warunkiem będzie pomoc w spłacie długów przez marszałków. Chodzi o około 200 mln zł, które spółka musi zapłacić do listopada. Są to zaległe zobowiązania i długi, które pojawiły się już w tym roku.

24 września na konwencie marszałków omawiane były warianty pomocy spółce.

– Można renegocjować ugodę restrukturyzacyjną, właściciele mogą się zdecydować na pokrycie długów, spółka ma też nadwyżki taboru, które może sprzedać. Teraz zarząd ma przedstawić swoje propozycje i będziemy nad nimi dyskutować – dodał Moraczewski.

Pomysł podziału spółki między poszczególnych marszałków już w przyszłym roku przepadł. Rozwiązanie to forsują m.in. władze województwa wielkopolskiego

– Od paru lat myślimy o tym, by powołać własną spółkę kolejową, na wzór Kolei Mazowieckich. Do końca tego roku chcielibyśmy ją powołać, tak by w 2011 roku mogła rozpocząć działalność. – powiedział Leszek Wojtasiak, marszałek wielkopolski.

– Wyniki audytu jednoznacznie wskazują na to, że utrzymanie takiej struktury firmy, jaka jest obecnie, pozwoli obniżyć koszty jej funkcjonowania i zwiększyć przychody. Teraz trzeba się skupić na wyprowadzeniu spółki na prostą – stwierdził Witold Stępień, wicemarszałek województwa łódzkiego.

Gdyby podzielono PKP PR, pojawić mógłby się problem z wykorzystaniem środków unijnych przyznanych na zakup nowych pociągów.

Jak zdecydowali marszałkowie, samorządy będą podpisywały umowy na realizację przewozów kolejowych na sześć lat. – Pozwoli to sięgnąć po pieniądze unijne i zaplanować długofalową koncepcję rozwoju spółki – skonstatował marszałek Stępień.


Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita, 25.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.