baner
baner
baner
ZAKŁAD USŁUG TABOROWYCH „REMTRAK” Spółka z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Metro bez Hiszpanów

Blokująca budowę drugiej linii metra Skarga hiszpańskiej firmy została przez sąd odrzucona. Wciąż protestuje chińskie konsorcjum. Pod ambasadami Hiszpanii i Chin doszło do pikiet.

Budowa drugiej linii metra między rondem Daszyńskiego a Dw. Wileńskim zdaje się przybliżać. Sąd okręgowy na niejawnym posiedzeniu odrzucił argumenty jednego koncernu z dwóch, które od 4,5 miesiąca próbują obalić we wszystkich instancjach najniższą ofertę włosko-tureckiego konsorcjum Astaldi i Gulermak wartą 4,1 mld zł.

Nieodwołalnie już wyeliminowano z gry najdroższy w przetargu Mostostal Warszawa, który należy do hiszpańskiego Acciona Infraestructuras. Zdaniem sędziów, prawnicy firmy w niewłaściwy sposób wykazali jej interes prawny. W drugim przetargu z kolei Mostostal przegrał wojnę o drugą linię.

Wciąż jednak rozpatrywana będzie skarga China Overseas Engineering Group, które zaproponowało drugą w kolejności ofertę: 4,5 mld zł. pierwsza rozprawa wyznaczona jest na 13 października, a liczy się każdy tydzień. Ciągłe opóźnienia budowy przybliżają prawdopodobieństwo utraty 2,7 mld zł dotacji z UE na metro.

Procedurom prawnym wokół przetargu towarzyszy presja społeczna. Doszło już nawet do pikiet pod ambasadami Hiszpanii przy ul. Myśliwieckiej i Chin przy Bonifaterskiej. Protestujący przynieśli transparenty: „Dość blokowania metra” i „Praga wam tego nie wybaczy”. Była to próba wywarcia nacisku na hiszpańskich i chińskich właścicieli, żeby odblokowali inwestycję.

- Hamowanie inwestycji mimo przegranej w Krajowej Izbie Odwoławczej to pieniactwo i szantaż - twierdzi przewodniczący Związku Stowarzyszeń Praskich Antoni Dąbrowski, które zorganizowało protest. - Życzę tym koncernom, żeby ich reputacja jak najbardziej na tym ucierpiała. Na razie cierpią tylko warszawiacy.

- Praga została pozbawiona śródmiejskiej obwodnicy i ul. Tysiąclecia. Teraz metro wisi na włosku. Wydajmy pieniądze z UE na metro. Bo inaczej nasze wnuki nam tego nie wybaczą. - powiedział Janusz Owsiany ze stowarzyszenia Monopol Warszawski.

Protestującym pracownicy ambasady okazali lekceważenie. W hiszpańskiej placówce petycję odebrał od nich portier, a z chińskiej nie wyszedł nikt.

Tomasz Drzał, który pracuje dla chińskiego konsorcjum wyklucza wycofanie skargi blokującej przetarg. Chińczycy spróbują podważyć solidność tureckiego Gulermak ze zwycięskiego konsorcjum, który miał zaświadczyć nieprawdę: ukończenie ośmiu niegotowych do dziś stacji w Stambule. Władze miasta miały w poniedziałek debatować nad tym, czy nie podpisać umowy przed decyzją sądu. Na taki krok zdecydowało się ostatnio Ministerstwo Infrastruktury, przyspieszając budowę autostrady A2.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 21.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.