W ramach testowania oznakowań dla niewidomych znajdujących się na peronach stołecznego metra, kontrolowane są wypukłości, guzki i linie mające ułatwić poruszanie się po stacji. Licząc też na opinie pasażerów przedstawiciele metra zwracają się do mieszkańców o napisanie co myślą o nowych zabezpieczeniach, i wyborze najlepszego wariantu.
-Po tym jak zakończymy testy, będziemy musieli wybrać najlepszy rodzaj zabezpieczeń – powiedział rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko.
Przeprowadzane testy dotyczą czterech rodzajów „guzków” oraz specjalnych linii, tzw. „wolnych dróg”, dzięki którym osoba niewidoma będzie mogła przejść bezpiecznie przez cały peron, nie narażając się na zetknięcie z żadną przeszkodą.
Wszyscy, którzy mają uwagi odnośnie prototypu oznakowania ostrzegawczego, lub chcą przekazać czyjeś opinie, mogą pisać na adres testy@metro.waw.pl.
- Zależy nam na tym, aby jak najwięcej osób przekazało swoje opinie i uwagi dotyczące oznakowania ostrzegawczego oraz linii prowadzących - tak zwanej wolnej drogi” – informują przedstawiciele metra.
Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa czuwa nad badaniami, sprawdzając reakcje pasażerów, oraz oceniając, czy wypukłości utrudniają poruszanie się kobiet w szpilkach i dziecięcych wózków.
Badania mają zaskutkować wydaniem przepisów wprowadzających krajową normę oznakowania dotykowego.
Autor: (źródło: bf, TVN Warszawa, 08.06.2009)