Spółka PCC Intermodal S.A. – inwestor nowoczesnego terminalu przeładunkowego – realizuje plan inwestycyjny, zgodnie z którym jeszcze w grudniu 2010 roku w centralnej Polsce powstanie w pełni funkcjonalny i najnowocześniejszy terminal kontenerowy. Będzie on zdolny obsłużyć ponad 100 tys. kontenerów rocznie.
Z początkiem kwietnia br. PCC Intermodal S.A., po zakończonych w marcu procedurach formalnych, przystąpiła do realizacji projektu budowy terminalu kontenerowego w Kutnie. Wykonawcą generalnym inwestycji jest firma Warbud S.A. Nadzór nad budową sprawuje spółka Tebodin SAP-Projekt Sp. z o.o.
Prace nad budową terminala postępują dynamicznie. Przez pierwsze dwa tygodnie kwietnia na terenie terminala pracowało 50 osób, które wykonywały prace przygotowawcze i porządkowe, służące organizowaniu placu budowy. Teren oczyszczono z gruzu, krzaków, podłączono media zainstalowano kontenery administracji budowy oraz węzeł betoniarski.
Po wykonaniu pierwszych działań umożliwiających realizację dalszych etapów budowy, intensywność prac systematycznie rosła, a z nią liczba osób pracujących przy budowie terminala.
W ramach działań przygotowujących teren do wylania pierwszych elementów betonowych (które zaplanowano na początek maja) zlikwidowano staw gospodarczy, zdjęto nadkład oraz przystąpiono do prac służących stabilizacji grunt.
W kwietniu wykonano również pierwsze, niezbędne prace ziemno-konstrukcyjne związane z budową budynku biurowego oraz zaplecza technicznego terminala.
Równolegle z działaniami wykonywanymi na budowie, prowadzone są prace związane z doborem i kwalifikacją materiałów zbrojenia elementów betonowych podłoża. Jest to niezbędne, aby dobrze przygotować powierzchnię, która ma długofalowo spełniać najwyższe normy wytrzymałości na warunki eksploatacyjne i atmosferyczne.
PCC Intermodal zakupiła już pierwszą z trzech maszyn – reachstacker marki Kalmar (Kalmar DRF 450 65S5X masa własna 76 ton, 2010 r., udźwig 45 ton), która będzie obsługiwała przeładunki kontenerów w Kutnie. Reachstaker jest obecnie testowany przez załogę PCC na terminalu w Krzewiu.
Docelowo na terminalu w Kutnie oprócz maszyn przeładunkowych, nad torami (4x600m) będą zainstalowane dwie suwnice bramowe.
Nowoczesny terminal kontenerowy PCC Intermodal, zlokalizowany w Polsce w Kutnie (woj. Łódzkie, ok.
Wpływ terminalu w Kutnie na rozwój transportu intermodalnego w Polsce
W Polsce nie ma nowoczesnych, dużych w pełni funkcjonalnych terminali przeładunkowych. Istnienie dobrze zorganizowanej infrastruktury punktowej to jeden z warunków koniecznych, mający bezpośredni wpływ na rozwój transportu intermodalnego.
Ideą intermodalu jest wykorzystanie minimum dwóch środków transportu przy przewozie jednostki ładunku. PCC Intermodal wykorzystuje do tego transport kolejowy i samochodowy. Łącząc atuty tych dwóch gałęzi, przygotowujemy optymalne serwisy przewozu ładunków, zarówno w relacjach krajowych jak i międzynarodowych.
Terminal w Kutnie to pierwsze centrum logistyczno-przeładunkowe, które umożliwi szybką i nastawioną na optymalizację kosztów obsługę ładunków napływających do Polski centralnej:
Doskonała lokalizacja terminalu w pobliżu skrzyżowania głównych szlaków kolejowych linii E20 oraz E65 daje możliwości optymalizacji rozwiązań transportowych, umożliwia świadczenie serwisów na najwyższym poziomie.
W promieniu 150-
Autor: (źródło: PCC Intermodal, 30.04.2010)