baner
baner
baner
nkt cables S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Miłośnicy tramwajów świętują jubileusz

Wszystko zaczęło się od krótkiego ogłoszenia w tygodniku kolejarskim „Sygnały”. Sympatycy komunikacji miejskiej po raz pierwszy spotkali się 11 kwietnia 1980 roku. Obecnie - Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie - po 30 latach istnienia jest stowarzyszeniem liczącym ponad 200 członków i mogącym pochwalić się wieloma osiągnięciami w zachowywaniu „komunikacyjnego” fragmentu historii naszego miasta.

Klub tworzą różni ludzie. Wśród jego członków można znaleźć prawników, lekarzy, motorniczych, kierowców autobusów oraz  uczącą się młodzież. Wszystkich łączy zainteresowanie pojazdami, którymi codziennie przemieszczają się  tysiące mieszkańców stolicy. Dla większości autobus lub tramwaj to tylko środek transportu, którym podróżuje się do szkoły lub pracy. Dla miłośników komunikacji to pojazdy „z duszą”. Dzięki nim,  podczas Nocy Muzeów na warszawskich ulicach królują kultowe Jelcze, zwane „ogórkami”, a w sezonie letnim można się przejechać zabytkowym tramwajem, w którym przewodnik opowie historię miasta, również tę komunikacyjną.

Staraniem miłośników w latach 90. rozpoczęto gromadzenie zabytkowych tramwajów. Spółka Tramwaje Warszawskie może pochwalić się najstarszymi wagonami, jakie jeździły po mieście. Na przełomie tysiącleci Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej rozpoczął organizowanie własnej kolekcji zabytkowych autobusów. Zaczęło się od jednego „ogórka”, który zaprezentowano podczas I Dni Transportu Publicznego we wrześniu 2002 roku. Do chwili obecnej miłośnicy komunikacji zgromadzili kilka „ogórków” (w tym pogotowie techniczne oraz cabrioleta), Berlieta, dwa Sany i świeżo wyremontowanego Ikarusa 260. Te wszystkie pojazdy są „czynnymi” zabytkami techniki, czyli jeżdżą. Wkrótce rozpocznie się   również remont Chaussona AH48, który był pierwszym prawdziwym autobusem, jaki pojawił się w Warszawie po II wojnie światowej.

Jednym z punktów obchodów 30. rocznicy powstania Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie będzie uruchomienie specjalnej linii tramwajowej 30. Już w najbliższy weekend (10 i 11 kwietnia) zapraszamy do zabytkowych tramwajów kursujących na trasie:

PL. STARYNKIEWICZA – Aleje Jerozolimskie, most Poniatowskiego, al. Zieleniecka, Targowa, al. Solidarności, most Śląsko-Dąbrowski, al. Solidarności, Towarowa, Aleje Jerozolimskie – PL. STARYNKIEWICZA

Odjazdy z pl. Starynkiewicza będą się odbywały co pół godziny. Pierwszy o 11:54, ostatni o 17:54.

 

Starsi warszawiacy na pewno pamiętają, że linia 30 rzeczywiście kiedyś jeździła taką trasą. Jej historia zaczęła się w 1926 roku, kiedy to linia M (jak mosty) ruszała z pętli „al. Zieleniecka” i jechała przez most Kierbedzia do Śródmieścia i wracała przez most Poniatowskiego. Po II wojnie światowej powróciła jako linia 30. Pierwszy kurs odbył się 22 lipca 1949 roku, gdy otwierano Trasę W-Z. Początkowo jeździła przez ul. Marszałkowską, później przez nowo wybudowaną ul. Marchlewskiego (obecnie al. Jana Pawła II), a w latach 1959-1968 przez ul. Towarową.

 


Autor: (źródło: Zarządu Transportu Miejskiego, 09.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.