Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk stwierdził podczas konferencji „Koncesja na roboty budowlane jako instrument rozwoju projektów infrastrukturalnych”, że publiczno-prywatny systemem finansowania inwestycji infrastrukturalnych jest równie istotny jak budżetowy, oraz ten dotowany przez UE.
Poza zmianami wprowadzonymi w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz prawie zamówień publicznych nowym rozwiązaniem jest ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi. - Jestem przekonany, że znajdzie ona zastosowanie nie tylko do realizacji mniejszych projektów infrastrukturalnych, ale także pozwoli modernizować dworce kolejowe. – powiedział Grabarczyk. Dodał też, że przekazywanie dworców kolejowych samorządom będzie kontynuowane. - Nie ma przeszkód, aby na dobrych, komercyjnych zasadach funkcjonowały one w Warszawie, Szczecinie, Toruniu, Bydgoszczy czy Łodzi – stwierdził minister.
Natomiast Olgierd Dziekoński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zapowiedział zmiany w prawie umożliwiające „nakrywanie” torów kolejowych zabudową oraz inwestowanie nad nimi.
Z kolei Paweł Olczyk, członek zarządu i dyrektor zarządzania nieruchomościami PKP SA, przedstawił strategię PKP SA w zakresie komercjalizacji terenów kolejowych. Poinformował on, iż żaden samorząd, który wyrazi gotowość współpracy z PKP przy zmianie wyglądu dworca kolejowego nie zostanie osamotniony. Do tej pory prawie 100 dworców kolejowych zostało przekazanych samorządom, a docelowo planowane jest zbycie, głównie gminom, około 1000 dworców. Równocześnie w tym roku PKP SA zamierza wystawić do sprzedaży ponad 300 nieruchomości, w tym grunty pod budownictwo mieszkaniowe i komercyjne, lokale użytkowe oraz zaplecza warsztatowe.
Miejscem konferencji był gmach Sejmu RP, a organizatorem PKP SA oraz Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego pod patronatem honorowym Ministra Infrastruktury oraz Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 14.05.2009)