baner
baner
baner
IME-AUTOLIFT POLSKA

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

„Mobilna” stolica

Warszawa znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce, jeśli chodzi o wykorzystanie mobilnych technologii w komunikacji miejskiej i sprzedaż biletów przez komórkę. Miasto wyprzedza takie metropolie, jak Barcelona, Madryt, Amsterdam, Paryż czy Berlin.

Tradycyjnie, pod względem technologicznym przodują kraje skandynawskie. W stolicy Finlandii – Helsinkach bilety za pomocą telefonu komórkowego można kupować już od dziesięciu lat i pasażerowie bardzo chętnie korzystają z tej możliwości. 25 proc. sprzedawanych biletów jednorazowych to e-bilety. Ogółem przez ten kanał dystrybucji w ojczyźnie Nokii sprzedaje się 11 proc. biletów, które generują około 5,6 proc. ogólnych przychodów ze sprzedaży.

Bilety przez komórkę (jednorazowe i całodniowe) od 2003 roku można nabyć również w Wiedniu. W ten sposób sprzedaje się co roku ok. 0,72 proc. biletów (wartościowo – 0,32 proc.).

Prekursorem „komórkowej” sprzedaży biletów komunikacji miejskiej wśród krajów wschodnioeuropejskich są nasi południowi sąsiedzi – Czesi. W Pradze taka usługa jest dostępna od 2007 roku. Ze względu na zastosowane ulgi (zwykły papierowy jednorazowy bilet jest ważny 75 minut a SMS-owy – aż 90 minut) e-bilety są bardzo popularne i stanowią aż 32 proc. sprzedawanych biletów jednorazowych.

Od dwóch lat z podobnej usługi korzystają również mieszkańcy Kopenhagi, którzy mogą kupować w ten sposób wszystkie rodzaje biletów.

Mieszkańcy Warszawy korzystają z e-biletów od grudnia 2008 roku. Liczba użytkowników tej usługi systematycznie wzrasta - obecnie za pomocą komórek sprzedaje się miesięcznie ponad 20 tys. biletów.

„Mobilnych biletów” nie można jeszcze kupować m.in. w Amsterdamie, Barcelonie, Madrycie, Turynie, Paryżu, Sheffield, Berlinie, Stuttgarcie, Wilnie i Budapeszcie. Większość organizatorów transportu miejskiego w tych miastach (członków Europejskiego Stowarzyszenia Metropolitarnych Zarządów Transportu - EMTA), planuje jednak wprowadzenie takiej usługi w przyszłości. W tym roku taką możliwość uzyskają mieszkańcy Wilna.



Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 25.02.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.