baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „UNITOR” s.c. Katarzyna Stosik & Jacek Stosik

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Modernizacja linii kolejowej przyczyni się do rozwoju portu w Gdańsku

Modernizacja linii kolejowej do portu w Gdańsku pozwoli na intensywniejszy ruch pociągów towarowych wiozących towary masowe i kontenery. Prace które wykonają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozwolą usprawnić również ruch statków na Martwej Wiśle.

Dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku jej przepustowość wzrośnie trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest budowa nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji pozwoli na swobodną żeglugę statków w kierunku Gdańska. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowana dla ruchu towarowego. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na zły stan techniczny - od 2002 r. - ruch odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach ze względu na zły stan techniczny torów pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

W ramach pierwszego etapu inwestycji został już przygotowany projekt budowlany oraz wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach pozwolenia na realizację przedsięwzięcia. Drugim etapem inwestycji, która zacznie się w 2013 roku będą roboty budowlane. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wkrótce ogłoszą postępowanie przetargowe na ich wykonanie. Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących ale również obejmie instalację europejskiego systemu sterowania ruchem pociągów ERTMS. Zarządzeniem ruchem kolejowym będzie odbywało się z lokalnego centrum sterowania Gdańsk Port Północy.

Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln zł i jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013 - 2014.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 20.07.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.