baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Modernizacja linii Poznań Wschód - Wągrowiec. Powrót pociągów

Po sześciu miesiącach intensywnych prac modernizacyjnych na linię kolejową nr 356 na odcinku Poznań Wschód - Wągrowiec, 11 grudnia 2011 r. ponownie wrócą pociągi pasażerskie.

Dzięki wykonaniu prac torowych czas jazdy autobusów szynowych w nowym rozkładzie jazdy zostanie skrócony o około 21 min, a po całkowitym wykonaniu modernizacji nawet o około 30 min.

Modernizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu w ramach zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz – Etap I.” Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Konieczność wykonania modernizacji wynikała z pogłębiającej się degradacji istniejącej infrastruktury kolejowej. Na trasie istniało wiele ograniczeń prędkości od 20 do 40 km/h. Powodowało to znaczne wydłużenie czasu jazdy pociągów. Przed rozpoczęciem modernizacji pociągi z Poznania Głównego do Wągrowca jechały średnio 104 min. W rozkładzie jazdy na 2011/2012 podróż do tej miejscowości zostanie skrócona średnio o 21 min. a po wykonaniu całego zakresu prac średnio o 30 min. Do momentu skrócenia czasu przejazdu o pół godziny, pociągi na trasie Wągrowiec – Poznań, na niektórych przejazdach kolejowych będą musiały zwalniać do 20 km/h na godzinę. To rozwiązanie podwyższy bezpieczeństwo pasażerów i kierowców korzystających z drogi Poznań – Wągrowiec, która kilka razy przecina tor kolejowy. Kierowcy odzwyczaili się od widoku pociągów, które w czasie remontu, przez 6 miesięcy nie kursowały po tej linii. Ostateczne skrócenie czasu jazdy nastąpi po uruchomieniu LCS (Lokalne Centrum Sterowania – czyli skomputeryzowana nastawnia kontrolująca ruch pociągów) i włączeniu automatycznych przejazdów kolejowych. Niewykonanie remontu trasy kolejowej do Wągrowca groziło zamknięciem linii w 2015 r.

Czas realizacji projektu: lata 2011 – 2013;

Kosztorys projektu: 153 606 151,25 zł;

Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 76,88 procent kosztów kwalifikowanych, tj. 95 651 827,88 zł. Zadanie jest także finansowane ze środków Funduszu Kolejowego i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Głównym celem modernizacji jest podniesienie standardów technicznych tej ważnej dla regionalnych przewozów pasażerskich linii poprzez:

  • modernizację nawierzchni toru na długości 50,284 km od stacji Poznań Wschód do stacji Wągrowiec;
  • naprawę czterech obiektów inżynieryjnych;
  • przebudowę istniejących i budowę nowych peronów z dojściami przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych;
  • modernizację przejazdów kolejowo – drogowych;
  • budowę nowych przystanków osobowych Czerwonak Osiedle i Murowana Goślina Zielone Wzgórza;
  • zabudowę akustycznej informacji dla podróżnych;
  • budowę nowoczesnych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym nastawianych z Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Wągrowcu;
  • budowę nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo – drogowych;
  • przebudowę oświetlenia stacji, przystanków osobowych i przejazdów kolejowo – drogowych.


Zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji, w czasie całkowitego zamknięcia linii, od 1 czerwca 2011 r. do 30 listopada 2011 r. został wykonany taki zakres prac, który pozwoli oddać przewoźnikom linię do eksploatacji w rozkładzie jazdy 2011/2012. 

Po zrealizowaniu całego zakresu prac budowlanych inwestycja przyniesie następujące efekty:

  • podniesienie prędkości jazdy pociągów pasażerskich do 120 km/h (skrócenie czasu jazdy o około 30 min.);
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu szynowego i drogowego;
  • zwiększenie ilości kursujących pociągów;
  • możliwość połączenia transportu miejskiego i podmiejskiego;
  • podwyższenie standardu usług przewozowych;
  • poprawa komfortu podróży;
  • poprawa dostępności transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych;
  • ograniczenie hałasu.



Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 06.12.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.