baner
baner
baner
CARGOTOR Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego

Jak informuje PKP Polskie Linie Kolejowe, w siedzibie spółki 20 sierpnia 2009 r. o godz. 14.00 podpisana zostanie umowa inwestycyjna na wykonanie Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego realizowanego w ramach projektu TEN-T nr 2006-PL-92608-S Przygotowanie przedsięwzięcia „Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego”.

Komisja Europejska w Decyzji z 14.03.2007 r. przyznała pomoc finansową dla projektu stanowiącego przedmiot wspólnego zainteresowania Przygotowanie przedsięwzięcia „Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego” – 2006 - PL - 92608-S – S07.68050 w dziedzinie transeuropejskich sieci infrastruktury. Przedmiotem projektu jest wykonanie studium wykonalności modernizacji i rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK).

Warszawski Węzeł Kolejowy jest centralnie zlokalizowanym węzłem kolejowym zarówno w skali Polski jak i Europy.

Węzeł ten leży na skrzyżowaniu trzech, przebiegających przez Polskę Paneuropejskich Korytarzy Transportowych, mających istotne znaczenie w międzynarodowym, europejskim ruchu kolejowym wschód - zachód i północ – południe. Są to korytarze:

  • Korytarz I: Helsinki - Tallin - Kowno - Warszawa; linia nr 6 (E 75)
  • Korytarz II: Berlin - Warszawa - Mińsk -Moskwa; linie nr 2 i 3 (E 20) oraz nr 12 (C-E 20),
  • Korytarz VI: Gdańsk-Warszawa - Katowice - Żylina linie nr 1, 4 i 9 (E 65).
  •  

Ponadto przez Warszawski Węzeł Kolejowy przebiega również trasa nowego korytarza transeuropejskiej sieci kolejowej łączącego Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym Korytarz KA – Gdańsk – Warszawa – Kowel - Konstance - Odessa, linia kolejowa (E 28).

Pod pojęciem Warszawskiego Węzła Kolejowego rozumiany jest układ torowy na terenie miasta stołecznego Warszawy wraz z odcinkami linii wychodzących z Warszawy ograniczonymi stacjami leżącymi na następujących liniach (numery linii według Instrukcji Id-12 „Wykaz linii, łącznic i torów łączących”):

  • Grodzisk Mazowiecki na linii nr 1 Warszawa Centralna - Katowice;
  • Mińsk Mazowiecki na linii nr 2 Warszawa Centralna - Terespol;
  • Sochaczew na linii nr 3 Warszawa Zachodnia - Kunowice;
  • Tłuszcz na linii nr 6 Zielonka - Kuźnica Białostocka;
  • Pilawa na linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk;
  • Czachówek Południowy na linii nr 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny Osobowy;
  • Nasielsk na linii nr 9 Warszawa Wschodnia Osobowa - Gdańsk Główny.
  •  

Projekt TEN-T (transeuropejska Sieć Transportowa) 2006/PL/92608/S

Cel projektu:

Głównym celem projektu TEN-T nr 2006 - PL - 92608-S Przygotowanie przedsięwzięcia „Modernizacja i rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego” jest przygotowanie modernizacji i rozbudowy centralnie zlokalizowanego węzła kolejowego.

Głównym rezultatem tego projektu będzie pozyskanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokumentacji przedprojektowej – studium wykonalności, które będzie stanowiło podstawę do podjęcia decyzji o wyborze racjonalnej opcji inwestycyjnej Warszawskiego Węzła Kolejowego, obejmującej obecne i przyszłe potrzeby.

Przedsięwzięcie to obejmować będzie grupę projektów zlokalizowanych na terenie Warszawskiego Węzła Kolejowego powiązanych ze sobą pod względem technicznym, funkcjonalnym i organizacyjnym. Jednak będą to odrębnie technicznie i finansowo niezależne przedsięwzięcia inwestycyjne, cechujące się własną efektywnością.  

Przy realizacji tego projektu w celu całościowego określenia potrzeb i kierunków modernizacji oraz rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ujęty zostanie stan istniejący oraz wpływ przygotowywanych lub już realizowanych modernizacji w tym planowanej linii dużych prędkości.

Realizacja tego projektu ma na celu m.in.:

  • eliminację wąskich gardeł na obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego;
  • stymulację rozwoju gospodarczego na poziomie krajowym i regionalnym przez wzrost dostępności komunikacyjnej;
  • stworzenie możliwości integracji podsystemu pasażerskiego ruchu kolejowego z innymi podsystemami transportowymi w tym miejskim, co wpłynie na zwiększenie dostępności komunikacyjnej oraz zapewnieni jego zrównoważony rozwój poprzez poprawę transportu zbiorowego w skali aglomeracji i regionu;
  • poprawę efektywności wykorzystania linii kolejowych zbiegających się w Warszawskim Węźle Kolejowym;
  • ochronę środowiska oraz eliminację barier dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się;
  • poprawę warunków funkcjonowania przewoźników kolejowych w układzie międzynarodowym;
  • zapewnienie interoperacyjności Warszawskiego Węzła Kolejowego jako węzła paneuropejskich korytarzy transportowych;
  • poprawę jakości połączeń pomiędzy Polską a krajami Unii Europejskiej w pasażerskim i towarowym ruchu kolejowym.
  •  

Finansowanie:

  • 9 800 000 euro - szacunkowe koszty całkowite projektu objętego Decyzją Komisji Europejskiej;
  • 4 900 000 euro - pomoc finansowa dla projektu odpowiada 50 % kosztów kwalifikowanych projektu.
  •  

Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 17.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.