Międzyregionalna sztafeta promująca inicjatywę Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65 trwa od 29 września do 1 października. Dziś przemierza ona Dolny Śląsk. Jest to oznaka poparcia mieszkańców i przedstawicieli władz lokalnych dla inicjatywy regionów – utworzenia Korytarza.
Każdy z odcinków szlaku pokonywany jest na wiele różnych sposobów, tak, aby podkreślić potencjał i szerokie możliwości transportowe Korytarza. W sztafecie użyte są zarówno typowe środki transportu jak samochód i rower, jak i te mniej popularne, a tym samym ciekawsze i bardziej widowiskowe, czyli: motocykl Junak, wodolot czy awionetka. Trasa sztafety przebiega przez Świnoujście, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Nową Sól, Głogów i Wrocław, a kończy się na granicy polsko-czeskiej w Lubawce. Ideę mogą poprzeć także mieszkańcy, pozostawiając odcisk buta na specjalnie przygotowanym płótnie.
Program sztafety na Dolnym Śląsku (czwartek, 1.10.2009):
Deklaracja poparcia z Głogowa do Wrocławia zostanie przewieziona przez motocrossowców. W ekipie znajdzie się zarówno dwudziestokrotny mistrz polski Jacek Lonka, jak i dziewięcioletni adept motocrossu. Zmodernizowana Syrena 105, pochodząca z końcówki serii produkcyjnej z 1980 roku, to kolejny pojazd biorący udział w sztafecie – zawiezie deklarację do Lubawki. Peleton rowerowy, z udziałem członków Klubu Kolarstwa Górskiego MTB Lubawka zakończy przedsięwzięcie.
Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 mają w przyszłości tworzyć drogi ekspresowe, autostrady, magistrale kolejowe i transport rzeczny. Stworzy on nowe dogodne możliwości dla rozwoju handlu i turystyki jak również pomoże w ustanowieniu silnych ekonomicznie i społecznie związków między krajami leżącymi na jego przebiegu oraz krajów ciążących do niego, będąc najkrótszą drogą lądową pomiędzy północną i południową Europą. Korytarz dzięki swoim walorom może przyczynić się do intensyfikacji obrotów towarowych miedzy państwami Europy Północnej a krajami Azji Mniejszej (np. Turcji), Półwyspu Arabskiego, północnej Afryki i Azji.
Inicjatywa utworzenia korytarza CETC-ROUTE65 została poparta przez 6 regionów, które w kwietniu 2004 roku w Szczecinie podpisały porozumienie: Skania (Szwecja), polskie województwa (Zachodniopomorskie, Lubuskie i Dolnośląskie), Hradec Kralove (Czechy) i Bratislava (Słowacja). Polskie województwa mają największy liczebny i merytoryczny udział w tej inicjatywie.
W polskim interesie leży przede wszystkim budowa drogi ekspresowej S3 na całym jej przebiegu przez Polskę, umożliwiającej dostęp do portów ujścia Odry z i do ich głębokiego zaplecza lądowego. Droga ta stanowić będzie także oś rozwoju regionalnego i lokalnego w województwach, przez które przebiega. Ważne, tak dla utrzymania rangi portów, jak i ogólnej poprawy struktury komunikacyjnej Polski zachodniej, jest modernizacja linii kolejowych, przede wszystkim E59 i CE59, a także odbudowa połączeń kolejowych. Z punktu widzenia interesów gospodarczych istotne jest ponadto przywrócenie Odrze roli drogi komunikacyjnej i zabezpieczenia leżących nad nią terenów przed powodzią.
Pierwsze decyzje dotyczące Strategii dla Morza Bałtyckiego, w tym kwestii transportowych, będą podejmowane przez Komisję Europejską na koniec października br.
Więcej o Środkowoeuropejskim Korytarzu Transportowym: www.cetc.pl oraz na stronach UMWD w zakładce Transport.
Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, 01.10.2009)