baner
baner
baner
MODERTRANS POZNAŃ Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Muzeum Kolejnictwa - marszałek składa wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję o skierowaniu do Ministra Infrastruktury wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy zasadności przekazania działki przy ulicy Towarowej PKP. Nieruchomość od wielu lat jest siedzibą Muzeum Kolejnictwa.

– To niezrozumiała dla nas decyzja. Muzeum Kolejnictwa funkcjonuje w tej siedzibie od lat. Dziś okazuje się, że w 1999 roku przekazano nam nie Muzeum Kolejnictwa, ale eksponaty i pracowników. Po 12 latach PKP postanawia zabrać to co ma dla niej wartość – czyli nie muzeum mówiące o historii PKP, ale samą nieruchomość, już bez muzeum. Tymczasem samorząd województwa w ostatnich latach na bieżące utrzymanie muzeum i wydatki inwestycyjne wydał ponad 33 mln zł. To dla mnie osobiście smutny przykład braku szacunku dla własnej historii i spuścizny. Nie zostawimy muzeum samego z tym problemem. Wykorzystamy wszelkie prawne możliwości, aby uratować tę placówkę – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Muzeum Kolejnictwa istnieje od 80 lat, od 1972 r. jego siedzibą jest dawny budynek dworca Warszawa Główna Osobowa, przy ulicy Towarowej 1. Muzeum funkcjonowało w strukturach PKP, a od 1 stycznia 1995 r. zaczęło funkcjonować jako wspólna instytucja kultury prowadzona przez PKP i Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (poprzednik prawny Ministra Infrastruktury).

Dopiero 1 stycznia 1999 r., na mocy ustawy Muzeum Kolejnictwa przekazano do Samorządu Województwa Mazowieckiego. Przekazano, ale nie zabezpieczono prawnie prawa do siedziby, w której od lat ta placówka funkcjonuje. Muzeum użytkowało nieruchomość na podstawie umowy użyczenia, zawartej w 1996 r. na czas nieokreślony.

Sytuacja zmieniła się w 2004 r., kiedy to PKP po raz pierwszy wypowiedziało umowę użyczenia w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości. Decyzją Ministra Infrastruktury z października 2004 r., w wypadku sprzedaży nieruchomości, PKP miało obowiązek zapewnić muzeum nową siedzibę. Niestety decyzja ta była ważna tylko do 2005 r.

18 stycznia 2010 r. Marszałek Województwa złożył wniosek do Ministra Infrastruktury o stwierdzenie nieważności decyzji Wojewody Warszawskiego z 1995 r. stwierdzającej nabycie przez PKP z dniem 1990 r. prawa użytkowania wieczystego terenu przy ulicy Towarowej 1. Minister Infrastruktury jednak odmówił wszczęcia postępowania w tej sprawie. Na ostatnim posiedzeniu Zarząd Województwa Mazowieckiego postanowił o złożeniu do Ministra Infrastruktury wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. – Jeśli kolejna decyzja również będzie niekorzystna dla muzeum, nie wykluczamy dalszego skierowania sprawy do sądu administracyjnego. – dodaje marszałek.

Działalność Muzeum oraz jego lokalizacja w samym sercu Warszawy – przy ulicy Towarowej 1 sprawiają, iż jest ono dostrzegane nie tylko przez mieszkańców stolicy, ale również odwiedzających ją turystów. Tylko w Noc Muzeów 2011 Muzeum Kolejnictwa odwiedziło 8 303 osoby, z nowej propozycji – muzealnych lekcji edukacyjnych skorzystało już ok. 2 500 uczestników, a podczas V Dni Techniki Kolejowej, które były prawdziwym świętem rodzinnym, Muzeum gościło blisko 1 500 dzieci z rodzicami.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, 29.07.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.