baner
baner
baner
LOTOS Kolej Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Na 1000 polskich dworców 22 znajduje się w dobrej kondycji

Wiceminister Infrastruktury Juliusz Engelhardt odpowiadał na pytania dotyczące planów modernizacji dworców kolejowych. - Trzeba z przykrością stwierdzić, że oceniając stan jakościowy eksploatowanych w Polsce dworców, rzeczywiście nie mamy się czym pochwalić - podkreślił.

PKP posiada 1 tys. 10 dworców czynnych i 1 tys. 631 nieczynnych. Zaledwie 22 z eksploatowanych dworców znajduje się w stanie dobrym, 623 - w dostatecznym, a 365 (czyli ponad 35 proc.) w złym. 3 mld zł, jak mówi Engelhardt, wynoszą konieczne nakłady finansowe, które mogłyby umożliwić modernizację dworców.

15 proc. dworców czynnych to dworce największe, kategorii A. Obsługują one rocznie powyżej 2 mln pasażerów. Najliczniejsza grupa dworców to kategoria D, o rocznej odprawie poniżej 300 tys. osób - takich dworców jest 823. W kategoriach B i C mieści się pozostałe około 170.

Jak ocenia wiceminister przyczyna złego stanu kolei w Polsce to ograniczanie wydatków na kolej, skutecznie prowadzone od 1990 roku.

- Przez 20 ostatnich lat PKP pozostawione było samo sobie z problemem utrzymania dworców, które jako obiekty użyteczności publicznej nie stanowią przedsięwzięcia biznesowego, czyli trzeba do nich po prostu dopłacać – zaznaczył wiceminister.

Oprócz tego, jak mówi Engelhardt, PKP są obciążone historycznymi długami, a wysokość odsetek od tych zobowiązań, które muszą rocznie płacić koleje, wynosi 300 mln zł. W związku z tym środki finansowe kierowane na inwestycje w dworce, które PKP może wygenerować, wynoszą rocznie średnio ok. 16 mln zł.

- Pokazuje to skalę problemu, tzn. że gdyby PKP nie miało tego historycznego zadłużenia, to środki finansowe, które można by było kierować na dworce, byłyby znacznie większe – podkreślił członek rządu.

Przepisy, umożliwiające dofinansowanie dworców ze środków publicznych weszły w życie w 2008 r. Jednak środki na wsparcie inwestycji kolejowych zostaną prawdopodobnie zapisane dopiero w ustawie budżetowej na 2010 r.

Warto dodać, że PKP, mając na celu przyspieszenie modernizacji kolei,  przekazały nieodpłatnie samorządom 97 dworców, aby lokalne władze zajmowały się ich zagospodarowaniem. Na tym polu planuje się wprowadzenie nowych przepisów i dalsze przekazywanie mniejszych dworców.

Engelhardt zaznaczył jednak, iż unowocześnianie dużych, strategicznych dworców pozostanie w gestii PKP. Dotyczy to m.in. odnowienia dworca w Krakowie - wydatki na ten cel to 80,5 mln zł, w tym 60 mln zł pochodzi z UE. Dworzec Wrocław Główny także ma być zmodernizowany, za 112 mln zł (79 mln zł z Unii). Natomiast na obiekt Gdynia Główna przekazane zostanie 135 mln zł (95 mln zł z UE).


Autor: (źródło: ab, gospodarka.gazeta.pl, PAP, 23.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.