baner
baner
baner
Bosch Rexroth Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Na ratunek PKP

Na podstawie diagnozy wydanej przez doradców „TOR-u” o kondycji w spółkach PKP i jej wpływie na rynek proponują oni zabieganie o zgodę Komisji Europejskiej na przyznanie pomocy publicznej dla PKP Cargo.

Opinia, która powstała na prośbę przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury mówi, że wieloletnie odraczanie decyzji o restrukturyzacji oraz kryzys gospodarczy jest przyczyną złej sytuacji finansowej Grupy PKP oraz spółki PKP Przewozy Regionalne.

Zauważono również, iż Grupa nie realizuje zadań "Strategii dla transportu kolejowego", przyjętej przez rząd w kwietniu 2007 roku.

- Strategia zakłada m.in. sprywatyzowanie spółek PKP Intercity i PKP Cargo w latach 2009/2010. PKP SA do tej pory nie przedstawiła jednak precyzyjnych planów w tej kwestii" -zaopiniował w czwartek PAP dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" Adrian Furgalski. - Sytuacja państwowego przewoźnika jest tak zła, że już w połowie roku firma może utracić płynność finansową.

W złej sytuacji jest prawie każda spółka Grupy PKP. Analizy podają ponadto, że w 2008 zyski zanotowały jedynie: PKP Informatyka - 1,4 mln zł, PKP LHS - 20,8 mln zł oraz Telekomunikacja Kolejowa - 1,9 mln zł.

Fatalnie wypada PKP Cargo. W raporcie możemy przeczytać - "Sytuacja państwowego przewoźnika jest tak zła, że już w połowie roku firma może utracić płynność finansową". Firma w 2008 r. miała straty na około 176 mln zł. A już styczeń pokazał je na poziomie 103 mln. Furgalski skomentował to następująco - Jeżeli dotychczasowy trend się utrzyma - a wszystko na to wskazuje - to w roku 2009 straty mogą sięgnąć nawet miliarda złotych. - By uratować PKP Cargo państwo będzie musiało przeznaczyć na ten cel sumę 1,5 mld złotych. By móc tak zrobić należy zwrócić się do Komisji Europejskiej o zgodę na udzielenie spółce pomocy publicznej" - powiedział ekspert. - Spółka w obecnym kształcie nie ma prawa utrzymać się na rynku. Musi zwolnić około 10 tys. osób, co będzie ją kosztowało ok. 500 mln. zł oraz zainwestować w unowocześnianie taboru kolejowego.

Poprzedni rok również nie był korzystny dla PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK). 144,2 mln zł. Tyle wyniosła strata. Zdaniem eksperta - W tym roku straty mogą być jeszcze większe, ponieważ z powodu zmniejszenia pracy przewozowej PKP Cargo wpływy od tej spółki do PLK mogą zmniejszyć się nawet o 500 mln zł. - Oznacza to, że PKP PLK zmuszone będą poważnie ograniczyć nakłady na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Podobnie jak PKP Cargo spółce zagraża utrata płynności finansowej" - czytamy w raporcie.

PKP Energetyka  i Przewozy Regionalne  również zamknęły stratą miniony rok odpowiednio na kwoty - 17,7 mln zł i 78,5 mln. zł. Pech nie ominął również PKP Intercity – strata wyniosła  18,2 mln zł. - To stawia pod znakiem zapytania losy spółki, bowiem w tym roku zamierza ona zadebiutować na giełdzie" - powiedział Furgalski.

Twórcy raportu zwracają uwagę na skutki obrotu spraw. - Z powodu braku zamówień PKP Cargo zakłady napraw taboru kolejowego w całej Polsce już straciły połowę zamówień - oznajmia ekspert. - Utratą pracy zagrożona jest połowa z 18 tys. pracowników tych firm.

Grupa PKP, która  powstała w roku 2001 w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, jest jednym z największych polskich pracodawców, zatrudniającym około 125 tys. osób.


Autor: (źródło PAP)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.