baner
baner
baner
Cordstrap Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Na toruńskie Bielany tramwajem

Władze miasta i Uniwersytet Mikołaja Kopernika uzgodniły na początku roku końcowy przebieg trasy tramwajowej do miasteczka uniwersyteckiego. Z wariantu tego jednak zrezygnowano, a teraz pojawił się nowy.

- Właściwie nie jest to nic nowego. Po wielu dyskusjach i przymiarkach wróciliśmy do jednego z wcześniejszych wariantów, który teraz wydaje się najbardziej optymalny. – mówi Anna Gawełak z Wydziału Gospodarki Komunalnej toruńskiego magistratu.

Wybudowanie linii do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach jest jednym z podprojektów przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007–2013”. Założenie projektu to stworzenie linii Na Skarpie-Bielany z nowoczesnym układem komunikacyjnym w al. Solidarności.

Prowadząca ze Skarpy trasa biegłaby po torowisku „1” aż do pl. Teatralnego. Skręcałaby tu w al. Solidarności, gdzie planuje się wybudowanie zupełnie nowego przystanku tramwajowo-autobusowego. Tramwajowy tor w al. Solidarności pomiędzy ul. Wały gen. Sikorskiego a Czerwoną Drogą będzie w pasie wspólnym z autobusową komunikacja publiczną i będzie umiejscowiony od strony Muzeum Etnograficznego. Od strony Urzędu Marszałkowskiego, po zachodniej stronie torowiska będzie jezdnia al. Solidarności. Gdy cały projekt dobiegnie końca, to właśnie na al. Solidarności będzie główny punkt przesiadkowy w mieście. Obecnie takim jest pl. Rapackiego.

Wjeżdżając na ul. Czerwona Droga tramwaj pojedzie tak, jak obecna „2” - ul. Kraszewskiego, poprzez pl. Hoffmana, i dalej ul. Bema aż do skrzyżowania z ul. Sienkiewicza. Tu ma biec już nowym torem w ul. Sienkiewicza do ul. Gagarina, aby skręcić na zachód i dotrzeć aż do ul. Okrężnej.

- Ten ostatni fragment trasy wymaga uzgodnień z UMK, bo jest to projekt partnerski. Dlatego wcześniej uzgodniony przebieg torowiska, gdzie tramwaj skręcałby z ul. Gagarina w ul. Krzemieniecką i dojeżdżałby do pętli przy projektowanym Collegium Humanisticum, a więc przejeżdżałby przez środek kampusu, musieliśmy zmienić. Teraz linia pobiegnie do końca ul. Gagarina i skręci w ul. Okrężną, kończąc bieg na pętli Bielany, zlokalizowanej niecałe 200 metrów za ul. Wileńską. – mówi Anna Gawełak.

Uzgodnioną trasę zmieniono na skutek protestów Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi oraz Chemii, na tyłach których miałby kursować tramwaj w wersji z ul. Krzemieniecką. Poruszałby się wtedy blisko obiektów, w których zainstalowano bardzo drogą i czułą aparaturę naukową, co mogłoby zakłócać pomiary badawcze.

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej do końca ul. Gagarina i dalej do pętli ul. Okrężną wymaga wybudowania nowego torowiska na odcinku niespełna 2 km od skrzyżowania ul. Bema z ul. Sienkiewicza, ulicami Sienkiewicza, Gagarina, Okrężną do pętli Bielany. W 75 proc. będzie ono biegło wydzielonym pasem, tzw. zielonym torem. Na trasie do pętli, od pl. Teatralnego, będzie zlokalizowanych 9 przystanków – Cinema City, 700-lecia, Matejki, Sienkiewicza, Fałata, Od Nowa, Akademiki, UMK (rektorat), Okrężna. 10. przystanek będzie na pętli.

Optymistyczny wariant zakłada, że na Bielany będzie można pojechać tramwajem na przełomie 2011 i 1012 roku. 


Autor: (źródło: Krzysztof Lietz, Nowości, 13.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.