baner
baner
baner
TIMEX S.A. Hegenscheidt-MFD

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nadzieja dla BiT City

Doszło w końcu do porozumienia pomiędzy Toruniem a Polskimi Liniami Kolejowymi odnośnie BiT City. Kolejowa spółka nie zbuduje co prawda tunelu pod pl. Pokoju Toruńskiego, ale w zamian przekaże magistratowi 6,6 mln zł unijnego dofinansowania na jego wykonanie.

Szybka Kolej Metropolitarna czyli właśnie Bit City ułatwi i skróci do ok. 30 min podróżowanie między Bydgoszczą a Toruniem. Projekt przewiduje również, iż transport kolejowy i miejski w obu ośrodkach ma być połączony w jeden system komunikacyjny. Przedsięwzięcie znalazło się na liście inwestycji kluczowych unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

W sprawie budowy kolei metropolitarnej Władze województwa, Torunia, Bydgoszczy i Solca Kujawskiego podpisały 30 lipca porozumienie. Poza samorządami do działań miały się przyłączyć także spółki Polskie Koleje Państwowe i Polskie Linie Kolejowe. Niestety, w ostatniej chwili ta druga wycofała się, mimo że jeszcze w kwietniu zapewniała o swoim uczestnictwie w inwestycji. Przygotowany był już nawet zakres i szacunkowa wartość zadań, jakie miała wykonać. Ustalenia zakładały, że PLK wyremontuje tory między dworcami Toruń Wschodni - Toruń Główny oraz wybuduje drugi tor wraz z tunelem pod pl. Pokoju Toruńskiego.

PLK jednak wycofała się z projektu. Spółka pod koniec lipca wysłała do Urzędu Marszałkowskiego żądanie zapłaty podatku VAT od ok. 44 mln zł, które wraz z unijną dotacją miałaby zainwestować w BiT City. Kwota wynosiła około 9 mln zł, i od niej przewoźnik uzależnił swój udział w inwestycji. Poza tym PLK nie zgodziły też na budowę wspomnianego tunelu. - Jako kolej zajmujemy się torami, a wszystkie sprawy drogowe należą do właściciela dróg. W tym wypadku jest nim miasto Toruń i to ono powinno się tym zająć - twierdzi Bogusław Bobkowski z gdańskiego oddziału PLK.

Porozumienia wciąż nie było, ale pertraktować na szczęście nie przestano. W końcu spółka i magistrat znalazły kompromis. - Ustaliliśmy, że PLK zajmą się tylko remontem torów biegnących z Dworca Głównego na Wschodni oraz wybudują nowy tor przy Dworcu Miasto - informuje Anna Gawełek z magistratu, odpowiedzialna za realizację BiT City przez Toruń.

Dzięki temu kolej ograniczy się tylko do zainwestowania w swój tabor. Natomiast tunel pod pl. Pokoju Toruńskiego dla drugiego toru wybuduje miasto. Obecnie nie wyklucza się, że zamiast tunelu powstanie wiadukt. - Zdecydujemy o tym po przygotowaniu studium wykonalności - wyjaśnia Gawełek.

Ustalono więc, że PLK przekażą toruńskiemu magistratowi 6 mln 630 tys. zł dofinansowania, jakie dostały już wcześniej na budowę tunelu z Unii Europejskiej.

Powstanie kolei metropolitalnej podzielono na trzy etapy. Pierwszy, mający koszt 151 mln zł, to inwestycje tramwajowo-kolejowe w naszym mieście. Zakłada przebudowę torowiska tramwajowego między dworcem Toruń Miasto a ul. Chopina, rewitalizację dworców kolejowych, budowę tunelu i drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego. Dodatkowo miastu przybędzie 15 nowych tramwajów. Unia daje na to wszystko ponad 71 mln zł. Resztę dołoży magistrat.

Część druga zakłada uruchomienie zintegrowanego systemu transportu publicznego i taryfowego w Toruniu i Bydgoszczy. Wartość to ponad 208 mln zł, z czego Bruksela wyłoży ponad 93 mln zł. Z tej puli zakupione będą automaty do sprzedaży biletów, siedem nowoczesnych pociągów do obsługi trasy między ośrodkami oraz wybudowany zostanie wiadukt kolejowy w Solcu Kujawskim.

Etap trzeci dotyczy Bydgoszczy. Władze mista za 451 mln zł mają m.in. zbudować linię tramwajową do Fordonu oraz połączenie kolejowe z dworca Bydgoszcz Główna do portu lotniczego.

Ogółem BiT City kosztować będzie 811 mln zł. Wsparcie ze strony Unii wyniesie 338 mln zł. Zadanie ma być wykonane do końca 2014 r.


Autor: (źródło: Małgorzata Gołota, Gazeta Wyborcza Toruń, 14.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.