- Na trasie Chełm - Włodawa kursują już tylko pociągi towarowe. Jeżeli z budżetu państwa nie otrzymamy dofinansowania na utrzymanie tej linii, może ona być brana pod uwagę do likwidacji. Oficjalnie nic mi nie wiadomo o planowanym zamknięciu tego połączenia – informuje rzecznik prasowy Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie Barbara Rejmek. Chełmscy dziennikarze dowiedzieli się jednak, że decyzja o likwidacji linii 81 już zapadła, ale nie w Lublinie, lecz w centrali PKP w Warszawie.
Wobec takiego rozwiązania oponuje samorząd powiatu włodawskiego i Lasy Państwowe. Nadleśniczy Nadleśnictwa Sobibór chce się zwrócić do Dyrektora Generalnego PGL Lasy Państwowe o interwencje w sprawie utrzymania obsługi linii kolejowej. Natomiast Janusz Kloc starosta włodawski jest bardzo poruszony tymi wieściami. - Dla nas to połączenie kolejowe stanowi zaplecze do rozwoju gospodarczego. Cały czas rozmawiamy o przejściu kolejowym z Białorusią planowanym w Orchówku. Nawet złożyliśmy oficjalne pismo do kolei w sprawie utworzenia połączenia z sąsiadem ze Wschodu. Odpowiedź dostaliśmy co prawda negatywną, ale trudno stwierdzić, co będzie za kilka lat. Może właśnie tu powstanie główny węzeł komunikacyjny? – mówi z nadzieją starosta.
Jednotorowa linia Chełm – Włodawa o długości
Zamknięcie połączenia kolejowego na pewno uderzy po kieszeni nadleśnictwa w Chełmie, Włodawie i Sobiborze, ponieważ pochodzące od nich drewno transportowane jest dalej właśnie koleją.
- Rocznie koleją przewozimy nawet do 40 tys. metrów sześciennych drewna. Jeżeli tory będą nieczynne, te zakłady zrezygnują z naszego materiału. Nowego nabywcę, a zwłaszcza na taką ilość drewna, trudno jest znaleźć – mówi Andrzej Będziejewski, nadleśniczy Nadleśnictwa Sobibór.
Linia nr 81 to jedna z najbardziej malowniczych dróg żelaznych na Lubelszczyźnie. Biegnie ona przez obszary wartościowe przyrodniczo i estetycznie (Chełmskie Torfowiska Węglanowe, Lasy Sobiborskie, dolina Bugu). Jest tu też kilka związanych z linią kolejową oryginalnych zabytków, takich jak drewniane dworce w Rudzie Opalin i Woli Uhruskiej oraz murowana wieża ciśnień (stacja Uhrusk).
Autor: (źródło: TWA, Super Tydzień Chełmski, 01.06.2009)