baner
baner
baner
Strunobet-Migacz Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nie będzie połączenia kolejowego Gorzowa z Berlinem

Bezpośrednie połączenie z Berlinem straci w grudniu Gorzów. Ze strony Niemiec padła sugestia, aby pociąg „Moniuszko” granicę przekraczał w Rzepinie, a nie w Kostrzynie.

Gorzowianie, którzy do stolicy Niemiec chcą dojechać bez przesiadki na pewno nie będą szczęśliwi. W połączeniu Berlina z Warszawą czekają nas zmiany. „Moniuszko” od grudnia (wtedy wprowadzony zostanie nowy rozkład) nie pojedzie już przez Gorzów. - Strona niemiecka uznała, że obsługiwanie trasy z Kietz do Berlina jej się nie opłaca. Nie jest ona zelektryfikowana, a tamtejsze koleje mają ograniczone zasoby lokomotyw spalinowych. To nie są zwykłe "spalinówki", muszą posiadać homologację na niemieckie tory. Podjęliśmy próbę, sprawdziliśmy nasz tabor. Jedynie PKP Cargo posiada takie lokomotywy, ale wykorzystywane są do innych połączeń. Będziemy musieli przystać na niemiecką propozycję, aby pociąg z Berlina pojechał do Rzepina i tam przekroczył granicę, bo na tej trasie może przejechać lokomotywa elektryczna - mówi Beata Czemerajda z zespołu prasowego spółki PKP Intercity. Decyzja w tej sprawie ma zapaść we wrześniu.

Przejazd „Moniuszką” nie jest zbyt popularny, bo bilet z Gorzowa do Berlina w jedną stronę kosztował aż 120 zł. - Większość podróżnych kupuje bilet za 64 zł. Do Kostrzyna jadą naszym autobusem szynowym, a później przesiadają się do niemieckiego szynobusu – mówią gorzowskie kasjerki.

- Chcieliśmy za wszelką cenę połączenia z Berlinem, ale bardziej kierowaliśmy się prestiżem. Chcieliśmy mieć połączenie Gorzów-Berlin bez przesiadek - powiedział poseł PO z Gorzowa Witold Pahl, dodając, że większym zainteresowaniem cieszyłoby się połączenie szynobusem do Berlina.

Szansa na uruchomienie bezpośredniego transgranicznego połączenia była jeszcze w maju, bo umożliwić to miała nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Inicjatorem tych zmian był marszałek województwa wielkopolskiego. Najistotniejsze było przekazanie samorządom województwa kontroli nad połączeniami regionalnymi oraz lokalną komunikacją transgraniczną. - Wnioskowaliśmy, aby to marszałek mógł w drodze przetargu wyłonić przewoźnika na połączenia transgraniczne. Chcieliśmy także, aby samorząd województwa miał możliwość dofinansowania połączeń. Gdy nadal będą dotowane tylko z budżetu państwa, to ciągle pociągi będą kursowały na długich trasach, a o połączeniach Gorzów - Berlin czy Zielona Góra - Cottbus możemy zapomnieć – mówi wicedyrektor Departamentu Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim Bogdan Mucha.

Plany te jednak blokuje resort infrastruktury. Nowelizacja trafiła jesienią 2008 roku do sejmowej komisji infrastruktury, ale wróciła do ministerstwa. - Interesujące nas zapisy są bagatelizowane. Ostatnio usłyszałem w ministerstwie, że nie jest zasadnym, aby to marszałek wyłaniał przewoźnika i dotował połączenia transgraniczne - twierdzi Mucha.

Bój o przywileje dla marszałków województw zapowiada poseł Pahl. - Ten projekt powinien być już w Sejmie. Będziemy naciskać ministerstwo, aby trafił tam na czytanie jeszcze przed wakacjami – zapewnia. Jeżeli nie dojdzie to do skutku, to w tym roku szynobus z Gorzowa do Berlina bez przesiadki na pewno nie pojedzie. - Szkoda, bo Urząd Marszałkowski jest już w blokach. My jesteśmy gotowi. Niecierpliwie czekamy na ruch ministerstwa - mówi Bogdan Mucha.

Podczas likwidacji połączenia do Berlina, nie zniknie jednak bezpośredni nocny pociąg do Warszawy i Krakowa („Moniuszko” w Krzyżu był rozdzielany, jechał także do Gdyni i Kaliningradu). - Chcemy w zamian uruchomić połączenie do stolicy bez przesiadek. Na tej trasie się sprawdziło - mówi Beata Czemerajda z PKP IC.


Autor: (źródło: Kamil Siałkowski, Gazeta Wyborcza Gorzów, 10.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.