baner
baner
baner
ENIKA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Niedługo projekt strategii dla kolei

Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, twierdzi, że projekt zaktualizowanej strategii dla kolei, zakładającej m.in. wydzielenie z PKP podmiotu zarządzającego liniami kolejowymi, powinien być gotowy do końca września. Nowe rozwiązania powinny wejść w życie już w przyszłym roku.

Dziś w Katowicach podpisywano umowę dotyczącą nowego dworca kolejowego. Obecny tu minister powiedział, że jesienią gotowy projekt trafi do uzgodnień w ramach resortu infrastruktury, a potem uzgodnień międzyresortowych. Natomiast pakiet służących realizacji tej strategii rozwiązań rząd przyjmie na przełomie 2009 i 2010 r., aby potem zajął się nimi parlament.

- Pracujemy w tej chwili nad dwoma wariantami: bądź nad nowelizacją obowiązującej ustawy, bądź nad uchwaleniem nowej, bo zmiana jakościowa, którą planujemy, jest tak radykalna. Sądzę, że zaczniemy wdrażać tę nową strategię już w przyszłym roku - poinformował Grabarczyk, zaznaczając, że o dokładnym terminie wydzielenia z PKP zarządcy linii kolejowych, którym jest spółka Polskie Linie Kolejowe, zdecydują regulacje ustawowe. - Ja przed sobą postawiłem taki cel, aby w przyszłym roku PLK były już samodzielnym podmiotem – dodał.

Szef resortu infrastruktury twierdzi, iż niezależność podmiotu zawiadującego liniami kolejowymi jest nie tylko koniecznością wynikającą z regulacji unijnych, ale również ważnym elementem restrukturyzacji kolei oraz konkurencyjności na kolejowym rynku.

- Chcemy, by zarządca infrastruktury był niezależny od spółek, które z tych linii korzystają. To nasze zobowiązanie wynikające z zaleceń Komisji Europejskiej i cel strategiczny. Nowe rozwiązania spowodują rewolucję. Zarządca linii zostanie „wydobyty” z grupy PKP i będzie niezależny od jakiejkolwiek firmy przewozowej - mówił minister.

Strategia dla kolei do 2013 r., jak zaznaczył Grabarczyk, ma doprowadzić do całkowitej zmiany jej oblicza. Do tej pory przeprowadzono pierwszą fazę planowanych działań, której najistotniejsze elementy to przede wszystkim oddłużenie i przekazanie samorządom województw spółki PKP Przewozy Regionalne.

Oddłużenie Przewozów Regionalnych wyniesie 2 mld 160 mln zł, z czego 1,8 mld zł zostało już wypłacone. Reszta środków będzie przekazana do końca roku. Jak powiedział minister, dzięki tym środkom także inne kolejowe spółki „złapały oddech”, a PKP Cargo jest w stanie przetrwać czas kryzysu, prowadząc jednocześnie restrukturyzację i redukując zatrudnienie. Grabarczyk podtrzymał również zamiar prywatyzacji spółki PKP Intercity.

Ponadto jako najistotniejsze przedsięwzięcia modernizacyjne polskich kolei wymienił inwestycje w linie kolejowe, tabor oraz dworce. Zaznaczył też, że rząd przekazując Przewozy Regionalne regionalnym samorządom zobligował się, że 2015 roku zainwestuje w tabor tej spółki 3,6 mld zł.


Autor: (źródło: PAP, 23.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.