baner
baner
baner
ELMARK Automatyka Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Niemieccy sąsiedzi boją się szybkiej kolei w Polsce

O dostarczenie 20 szybkich pociągów dla PKP Intercity walczą najwięksi producenci taboru szynowego, a jest o co, bo kontrakt wart jest 1,5 mld zł. Oprócz tego trwa wojna przewoźników o wpływy na rynku.

W trybie tzw. dialogu konkurencyjnego starania o zamówienie trwają od sierpnia 2008 r. Jak podaje harmonogram 14 pierwszych pociągów ma być dostarczonych jeszcze przed Euro 2012. Unia Europejska ma dofinansować 20 proc. kosztów ich zakupu. Do przetargu nie przystąpią, wykluczone już, dwie hiszpańskie firmy, CAF i Talgo. O umowę nadal stara się czterech producentów.

– Zaoferujemy pociągi z rodziny Zefiro – poinformował szef kanadyjsko-francuskiego Bombardiera w Polsce Janusz Kuźmin.

Ja oceniają  eksperci, Zefiro są ekonomiczne w utrzymaniu i cieszą się w świecie dobrą opinią. W walce o kontrakt partnerem firmy jest Bydgoska Pesa.

Umową zainteresowany jest także francuski Alstom oferujący pociągi Pendolino, które korzystają z tzw. wychylnego pudła pozwalającego pokonywać zakręty z większymi prędkościami. InterCity nie zadeklarowały jeszcze, czy zamówią składy o takiej konstrukcji, ponieważ na polskich prostych trasach nowinka może okazać się jedynie drogim gadżetem. Czas podróży z Gdańska do Wrocławia skróciłby się dzięki temu jedynie o 7–15 min. Oferta francuska może być jednak zmodyfikowana, z uwagi na sporą determinację kontrahenta.

– Jesteśmy w stanie zaproponować nasz produkt w tańszej wersji bez tzw. wychylnego pudła – powiedział dyrektor strategiczny w Alstomie Hubert De Blay.

Niemiecki Siemens również zapowiada walkę o zamówienie. Oferuje on pociągi Velaro, które ponad 600-km trasę z Madrytu do Barcelony pokonują w 2 godz. 25 min.

Włoski koncern AnsaldoBreda, który o kontrakt walczy wraz z nowosądeckim Newagiem, także nie składa broni. Najprawdopodobniej konsorcjum zaoferuje Albatrosy jeżdżące m.in. w Holandii i Belgii.

Jak dotychczas PKP IC nie zaprosiły jeszcze producentów do przedstawienia swoich propozycji. Eksperci powołani przez Komisję Europejską EBI i EBOiR, oceniającą duże inwestycje dotowane przez UE, twierdzą, że zakup przez Polskę superpociągów jest nieuzasadniony ekonomicznie.

Rozmówcy z firm doradczych, należących do tzw. wielkiej czwórki, tłumaczą to jako element walki przewoźników o rynek. Począwszy z rokiem 2010 będą mieli oni prawo do kabotażu, czyli przewozu pasażerów na wewnętrznych trasach. Z kolei przewoźnik InterCity nie kryje się ze swoimi zamiarami, a nawet postawił w przetargu wymóg, aby w terminie 12 miesięcy od dnia dostawy ostatniego pociągu posiadał on dopuszczenie do eksploatacji na terenie Niemiec, Czech i Austrii. To jednak może nie dojść do skutku.

– Podczas dzielenia unijnych środków Niemcy mają wiele do powiedzenia, bo od lat są największym płatnikiem netto w UE. Tymczasem oczkiem w głowie kolejnych rządów są narodowe koleje Deutsche Bahn. Kupowanie superpociągów przez polskiego przewoźnika nie leży w ich interesie, bo boją się, że Polacy odbiorą im część klientów – informują nieoficjalnie eksperci od projektów infrastrukturalnych.

Jak na razie PKP IC nie odnoszą się do tych opinii i zapowiadają rozstrzygnięcie przetargu jeszcze w tym roku.

20 superszybkich pociągów dla Intercity ma kosztować 400 mln euro. Z Gdańska na Śląsk będą jeździć z prędkością 250 km/h.


Autor: (źródło: Maciej Szczepaniuk, Gazeta Prawna, 12.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.