baner
baner
baner
Petrosoft.pl Technologie Informatyczne Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nieudana transformacja kolei

Centrum im. Adama Smitha opublikowało w czwartek raport. Zawarte w nim postulaty to zaangażowanie samorządów i podmiotów prywatnych w inwestowanie w infrastrukturę kolejową, wzmocnienie roli Urzędu Transportu Kolejowego i wydzielenie z Grupy PKP zarządcy infrastruktury.

- Chcemy tym raportem przestrzec kolej przed wpadnięciem w spiralę zapaści - powiedział prof. dr hab. Aleksander Surdej, ekspert Centrum im. Adama Smitha. Raport „Konkurencja w transporcie kolejowym warunkiem poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki” przygotowano pod jego kierunkiem. Uważa on, iż kolej w Polsce jest przykładem klęski transformacyjnej, a odpowiedzialność za to ponoszą kolejne rządy i ministrowie odpowiedzialni za infrastrukturę.

Profesor podkreślił, że bez wydzielenia z Grupy PKP zarządcy infrastruktury, czyli firmy PKP Polskie Linie Kolejowe, prywatni przewoźnicy towarowi będą mieli ograniczony dostęp do infrastruktury.

Autorzy opracowania stwierdzają, że opłaty za dostęp do linii kolejowych skalkulowane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z lutego 2009 r. umożliwiają drastyczne podwyżki stawek dla pociągów ciężkich i złożonych z większej liczby wagonów. A nimi zazwyczaj przewozy organizują operatorzy prywatni.

Wg raportu, do finansowania rozwoju i utrzymania sieci kolejowej powinny zostać dopuszczone władze lokalne i prywatne podmioty. Dzięki temu zwiększyłby się dostęp do dodatkowych pieniędzy na inwestycje, których brakuje w budżecie państwa.

Wskazano też na potrzebę wzmocnienia kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego. -Urząd Transportu Kolejowego obecnie jest listkiem figowym, nie ma możliwości niezależnego wprowadzania zmian - powiedział Surdej.

Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha, zaznaczył, że kolej potrzebuje zmian systemowych. - Ostatnie dwadzieścia lat zostało zaprzepaszczone jeśli chodzi o kolej - powiedział.

Do 2013 r. w infrastrukturę kolejową ma być zainwestowane prawie 10 mld euro. Twórcy raportu zwracają uwagę na to, że inwestycje będą miały sens tylko wtedy, kiedy infrastruktura będzie wykorzystywana przez większą liczbę przewoźników. - Rozwój konkurencji wymusza lepsze wykorzystanie sieci kolejowej - skonstatował Surdej.

- Jeżeli proces degradacji infrastruktury będzie przebiegał w dotychczasowym tempie, to zamkniętych może zostać nawet 7 tys. km z obecnych 19 tys. km linii kolejowych - czytamy w raporcie.

Powstanie Grupy PKP nastąpiło w 2001 r. na skutek restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Jednym z celów reorganizacji było rozdzielenie działalności przewozowej od zarządzania liniami kolejowymi, jednak PKP PLK wciąż znajduje się w strukturach Grupy PKP.

PKP PLK zarządza siecią obejmującą ponad 19 tys. kilometrów linii kolejowych. Z tego w dobrym stanie jest 37 proc., natomiast 25 proc. jest w stanie niezadowalającym. Na ponad 40 proc. długości linii obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/godz., a na 9 proc. do 40 km/godz.


Autor: (źródło: PAP, 03.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.