baner
baner
baner
APB Paweł Brych

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Niezależni przewoźnicy skarżą polski rząd

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych składa na polski rząd skargę do Komisji Europejskiej. Zdaniem przewoźników, rząd udzielił PKP Cargo zabronionej pomocy publicznej zmieniając opłaty za korzystanie z torów tak, aby preferowały państwowego przewoźnika.

Nowy taryfikator stawek dostępu do infrastruktury wszedł w życie w grudniu 2009. Jako, że protesty przewoźników wywołał już w momencie ogłoszenia, Związek zdecydował się szukać pomocy w Komisji Europejskiej.

- W nowym cenniku stawki dla lżejszych pociągów zostały znacznie obniżone. Takimi pociągami jeździ głównie PKP Cargo. Dla tej państwowej firmy nowy cennik może oznaczać niemal ćwierć miliarda oszczędności. To bardzo dużo, zwłaszcza jeśli uwzględnimy jej obecne potrzeby finansowe. Niezależni przewoźnicy jeżdżą bardziej ekologicznymi, i efektywnymi ciężkimi pociągami. Dla nich nowe stawki oznaczają istotny i nieuzasadniony wzrost kosztów, co wpływa na pogorszenie ich konkurencyjności. Sytuacja ta jest niepokojąca również dlatego, iż jest to ewidentna ingerencja polityki w wolny rynek usług kolejowych, na co nie możemy się zgodzić. – tłumaczy Rafał Milczarski, Przewodniczący ZNPK i Dyrektor Zarządzający Freightliner PL.

Jak wskazują przewoźnicy, nowe stawki nie tylko zaburzają równowagę konkurencyjną na rynku, są także niezgodne z polityką unijną, w tym z I Pakietem kolejowym, zgodnie z którym stawki mają respektować zwiększanie efektywności przewozów. Tymczasem, zdaniem ZNPK, jest dokładnie odwrotnie.

- Nowe stawki preferują tak zwane przewozy rozproszone – przewozy pojedynczych wagonów i grup wagonowych. Tego typu przewozy, w związku z niewłaściwym podziałem infrastruktury punktowej PKP S.A., realizuje w zasadzie tylko PKP Cargo, które uniemożliwia innym przewoźnikom świadczenie tych usług odcinając ich, dzięki powiązaniom kapitałowym z PKP PLK, od koniecznej do tego infrastruktury znajdującej się w dyspozycji PKP Cargo. Biorąc pod uwagę liczne wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, w których wskazywali oni na konieczność wsparcia PKP Cargo oraz otwarcie przyznawali, że nowy system stawek ma preferować lekkie pociągi, uważamy, że jest to ewidentnie próba udzielenia państwowej firmie zakazanej pomocy publicznej. – mówi Krzysztof Sędzikowski, Członek Zarządu ZNPK, Prezes CTL Logistics.

Związek zapowiada, że po złożeniu skargi na udzielenie PKP Cargo zakazanej pomocy publicznej zajmie się przygotowaniem kolejnych wystąpień do UE dotyczących blokowania konkurencji na polskim rynku kolejowym.

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych to organizacja skupiająca niezależne firmy działające na rynku kolejowych przewozów towarowych. Celem Związku jest walka o stworzenie na polskim rynku kolejowym warunków wolnej, równej konkurencji. W skład Związku wchodzą między innymi takie firmy jak CTL Logistics Sp. z o.o., Freightliner PL Sp. z o.o., LOTOS Kolej Sp. z o.o., Pol-Miedź Trans Sp. z o.o., PTK Holding S.A. i Rail Polska Sp. z o.o.


Autor: (źródło: Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, 02.02.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.