baner
baner
baner
TAMTRON S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nowa jakość na kolei - otwarto przejście podziemne pod stacją Warszawa Gdańska

28 lutego 2011 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do użytku przejście podziemne pod stacją Warszawa Gdańska. Tym samym powstał pierwszy w Polsce obiekt integrujący transport kolejowy ze wszystkimi środkami komunikacji miejskiej.

Przejście podziemne pod stacją Warszawa Gdańska o długości 170 metrów, łączy ze sobą Śródmieście z Żoliborzem i stanowi istotne ułatwienie dla ruchu pieszego na tym terenie. Obiekt zintegrowany jest ze stacją metra oraz budynkiem Dworca Gdańskiego. Wewnątrz przejścia znajdują się: galeria handlowa, toalety, pomieszczenie monitoringu oraz wszelkie udogodnienia typu: windy, pochylnie, schody ruchome, ułatwiające komunikację osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. W przyjściu podziemnym, wykończonym w kolorystyce i estetyce zgodnej ze stacjami Metra Warszawskiego, wykorzystano również miejski system identyfikacji wizualnej. W ramach trwających od listopada 2009 roku prac, powstały dwa nowe, wyspowe perony z wiatami, zamontowano instalację megafonową, tablice informacyjne i zegary.

Obok elementów służących bezpośrednio obsłudze pasażera, wykonano szereg prac torowych: wymieniono ponad 9 km torów między ulicą Ostroroga i mostem kolejowym - Gdańskim, podnosząc prędkość na tym odcinku z 40 do 80 km/h, wymieniono sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wybudowano nową nastawnię, zlokalizowaną w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Handlowego Arkadia. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, nowa nastawnia zastąpiła cztery inne, zaś do pracy, wykonywanej wcześniej przez 25 osób, obecnie wystarcza 10. Oddanie do użytku przejścia podziemnego umożliwi likwidacje tymczasowego dojścia do peronów w poziomie szyn oraz pozwoli na dokończenie peronu nr 3 oraz wykonanie prac porządkowych i estetyzacyjnych, które mogą być wykonane po likwidacji tymczasowego dojścia.

- Rola stacji Warszawa Gdańska będzie wzrastać z każdym rokiem – mówi dyr. Sławomira Wierzchowska z Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych, odpowiedzialna za nadzór nad inwestycją. - Wraz z nowym rozkładem jazdy liczba pociągów zatrzymujących się tutaj wzrosła niemal dwukrotnie, zaś już teraz obiekt przygotowany jest na dodatkowe zadania. Jeden z peronów ma długość 400 metrów, co umożliwia obsługę najdłuższych składów dalekobieżnych, i z pewnością będzie wykorzystany w okresie planowanej za kilka lat modernizacji linii średnicowej. Ponadto projekt przewiduje możliwość szybkiego dobudowania dwóch skrajnych peronów, stąd istniejące perony mają numerację 2 i 3. Wewnątrz przejścia widoczne są miejsca z zamaskowanymi wyjściami i szybami windowymi na perony 1 i 4”
Jedną z ostatnich prac, będzie instalacja żurawia wodnego z 1941 roku, służącego wodowaniu parowozów. Urządzenie to dotychczas znajdowało się ok. 300 metrów dalej w kierunku Al. Jana Pawła II. Po demontażu i konserwacji, zostanie usytuowane w ciągu peronu 2 na wprost wyjścia z dworca i będzie podłączone do sieci wodociągowej. Umożliwi to wodowanie parowozów okazjonalnie przyjeżdżających do Warszawy.

Modernizacja obiektu kosztowała ponad 130 mln zł brutto. Inwestycja była współfinansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe (ze środków budżetowych, funduszu kolejowego i środków własnych) oraz przez Miasto Stołeczne Warszawa w wysokości 15,1 ml zł brutto.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 01.03.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.