Nowoczesna lokomotywa spalinowa VOITH Maxima 40CC dotarła do kolejowej spółki LOTOS-u z Kilonii. Specjaliści z LOTOS Kolej będą testować pojazd w związku z realizowanym właśnie procesem homologacji w Polsce.
Zakres działań lokomotywy to prowadzenie ciężkich pociągów towarowych. Parametry techniczne maszyny: masa – 126 t (21 t/oś), długość 23,2m, maks. prędkość 120 km/godz., moc 3600kW.
– To jednostka, której silnik odpowiada aktualnym wymogom unijnym w zakresie emisji spalin oraz hałasu – mówi Marek Smoter, dyrektor ds. technicznych LOTOS Kolej.
Część pracowników LOTOS Kolej przeszła w czerwcu pozytywnie kompleksowe szkolenie z obsługi i utrzymania lokomotywy Maxima w zakładach VOITH w Niemczech.
– W związku z naciskami, większymi niż 20 t/oś, co przekracza parametry określone dla wielu linii kolejowych w Polsce, lokomotywa będzie eksploatowana głównie na linii nr 131 Śląsk – Porty – poinformował Mirosław Łosiński, pełnomocnik zarządu, dyrektor ds. operacyjnych LOTOS Kolej.
2 lipca LOTOS Kolej uruchomiła zelektryfikowany tor dojazdowy do stacji Gdańsk Olszynka. Spółka jeszcze tego roku zamierza wprowadzić do użytku nowatorski system logistyki kolejowej, który umożliwi m.in. przekazywanie informacji on-line o przesyłkach transportowanych do klientów.
Natomiast 30 czerwca Zwyczajne Walne Zgromadzenie Grupy LOTOS S.A. zadecydowało o nabyciu przez LOTOS Kolej placówki GATX, zlokalizowanej w Gdańsku. Przejęcie to związane jest z dalszym rozwojem logistyki w grupie kapitałowej LOTOS, z naciskiem na obsługę przez LOTOS Kolej większych wolumenów przewozowych po realizacji Programu 10+. Obiekt GATX skomunikowany jest ze stacją LOTOS Kolej torami, drogami wewnątrzzakładowymi i mediami. Dzięki kupnu podniosą się możliwości wywozowe o 1,5-2 mln ton produktów rocznie. Poza tym LOTOS Kolej zyska halę warsztatową do przeglądów i napraw lokomotyw.
Spółka LOTOS-u przewiozła w tamtym roku ponad 5 mln ton produktów, co stanowi wzrost o ok. 1,5 mln ton w stosunku do 2007 r. Obecnie firma uruchamia 65 pociągów dziennie, w tym dwa poza granice kraju.
Aktualnie LOTOS Kolej jest w gronie trzech największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Posiada ponad 4% udziału w przewozach kolejowych ogółem w Polsce. Do jej głównych zadań należy kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej LOTOS, łącznie z przewozami produktów. Spółka prowadzi transport na terenie całego kraju. Oprócz tego, współpracując z przewoźnikami zagranicznymi dostarcza produkowane w rafinerii gdańskiej asfalty oraz gacze parafinowe do Rumunii, Słowacji i Węgier, a także sprowadza z Niemiec i Holandii gazy oraz półprodukty i komponenty do produkcji paliw. Przewoźnik w użyciu ma ok. 70 lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ponad 2,5 tys. wagonów.
Autor: (źródło: Marcin Zachowicz, Rzecznik Prasowy Grupy LOTOS S.A., 09.07.2009)