PKP Polskie Linie Kolejowe przystępują do kolejnej fazy
modernizacji linii kolejowej Warszawa – Gdynia, liczącej 346 km. W związku z tym
od 10 stycznia do 28 lutego będzie obowiązywać nowa organizacja ruchu, mająca
wpływ na rozkład jazdy pociągów kursujących na linii między stolicą i Trójmiastem.
Modernizacja linii kolejowej, aktualnie prowadzona na
odcinku 158 kilometrów między Legionowem i Montowem (woj. warmińsko –
mazurskie), polega na:
Na obecnie modernizowanym 158 kilometrowym odcinku linii
kolejowej powstanie 66 wiaduktów kolejowych i drogowych.
W ramach
aktualnie prowadzonych prac powstają wiadukty m.in.: w Legionowie, Chotomowie,
Janówku, modernizowane są: tory stacyjne m.in. w : Ciechanowie, Działdowie i Gralewie, most na Narwi o długości 260 metrów oraz 7 odcinków torów o łącznej
długości ponad 60 kilometrów. Wykonywanie prac na torze, wymaga wyłączenia go z ruchu i prowadzenia jazdy po torze sąsiadującym z ograniczoną prędkością.
Efektem modernizacji będzie skrócenie czasu jazdy pociągów, zwiększenie
przepustowości linii, poprawa komfortu podróżowania, dalszy wzrost
bezpieczeństwa podróżowania pasażerów i jazdy pociągów. Obiekty służące obsłudze
podróżnych typu perony, przejścia podziemne i inne, są dostosowywane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Bardzo ważnym efektem inwestycji
są korzyści, jakie odnoszą mieszkańcy i kierowcy w miastach i miejscowości przez
które przebiega linia Warszawa – Gdynia. Skrzyżowania dwupoziomowe oraz
przejścia podziemne, powstające w miejsce przejazdów kolejowych, eliminują
możliwość kolizji z pociągiem oraz poprawiają płynność ruchu kołowego i pieszego
na terenie miasta.
Ponadto zabudowa ekranów dźwiękochłonnych, stosowanie
mat antywibracyjnych oraz układanie szyn w technologii bezstykowej, wpływają na
istotne ograniczenie emisji hałasu i wibracji powstających w trakcie przejazdu
pociągu.
Szczegółowe zmiany dotyczące rozkładu jazdy pociągów dostępne
są u przewoźników. Następna zmiana w rozkładzie jazdy na linii Warszawa Gdynia,
planowana jest od 1 marca 2011 r.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 05.01.2011)