Od 1 stycznia 2009 zacznie funkcjonować spółka Tramwaje Szczecińskie, która zastąpi Miejski Zakład Komunikacyjny.
Uchwałę o przekształceniu MZK w spółkę Rada Miasta przyjęła w listopadzie 2008 r. MZK istniał od maja 1995 roku. Był zakładem budżetowym. Prowadził gospodarkę finansową w oparciu o ustawę o finansach publicznych. Stwarzało to pewne trudności. MZK nie mógł np. pozwolić sobie na kredyty czy leasing pojazdów. Jako spółka, firma Szczecińskie Tramwaje będzie miała takie możliwości, dodatkowo będzie mogła samodzielnie występować o środki pomocowe.
Kapitał zakładowy spółki Tramwaje Szczecińskie wyniesie 40 milionów złotych. Jej zadaniem będzie m.in.:
Finansowanie działalności spółki będzie pochodziło z dwóch źródeł: podwyższenia kapitału oraz wpływu z usług świadczonych dla Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Wszyscy pracownicy przekształconego MZK staną się pracownikami nowej spółki. W sumie będzie to ok. 680 osób. Tramwaje Szczecińskie będą mogły stosować nowoczesny system wynagrodzeń.
Obecnie po Szczecinie jeżdżą 204 tramwaje. Niedawno Szczecin kupił 53 używane w pełni zmodernizowane tramwaje z Berlina. Inwestycja kosztowała 26 mln zł. Na modernizację torowisk w 2008 roku Szczecin przeznaczył blisko 14 milionów złotych. Wśród zadań inwestycyjne zaplanowanych na 2009 rok przez spółkę Szczecińskie Tramwaje znajdą się m.in.:
Autor: