Spółka LOTOS Kolej oraz Railpool GmbH podpisały umowę dotyczącą leasingu pięciu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Bombardier Traxx F140 MS. Już niedługo LOTOS Kolej będzie dysponować parkiem najnowocześniejszych lokomotyw w Polsce, a średni wiek eksploatowanych lokomotyw znacznie się obniży.
Leasing dotyczy okresu 5 lat, z możliwością wydłużenia okresu leasingu o kolejne 5 lat. Leasingowane przez Railpool, a produkowane przez firmę Bombardier, nowoczesne lokomotywy elektryczne typu Traxx F140 MS zaczną wchodzić do eksploatacji już od połowy marca br.
Już w 2009 r. LOTOS Kolej, podpisał umowę leasingu pierwszej lokomotywy TRAXX F140 MS firmy Bombardier – z firmą Railpool GmbH, która jest eksploatowana od listopada ub.roku. Także w 2009 roku podpisano umowę na leasing od połowy 2011 r. 6 lokomotyw spalinowo-elektrycznych TRAXX F140 DE z opcją zamówienia dodatkowych 4 maszyn. Od lipca 2009 r. LOTOS Kolej eksploatuje także nowoczesną lokomotywę spalinowo-elektryczną Maxima 40CC firmy Voith. Dzięki tym działaniom LOTOS Kolej już niedługo będzie mieć park najnowocześniejszych lokomotyw w Polsce, a średni wiek eksploatowanych lokomotyw znacznie się obniży.
Spółka LOTOS Kolej zanotowała w całym ubiegłym roku 20-procentowy wzrost przewozów. Jej udział w rynku przewozów towarowych w tym okresie zwiększył się do ok. 5,8 proc. Rok 2009 był dla spółki także rekordowy pod względem wielkości przewozów, która przekroczyła pułap 6 milionów ton. Plan na bieżący rok przewiduje przewóz 7 milionów ton.
– Tak duży, 20% wzrost ilości przewozów w 2009 roku i plany rozwoju wymagają od spółki LOTOS Kolej stałego zwiększania i unowocześniania taboru. W ciągu niespełna roku podpisaliśmy umowy zwiększające naszą kolejową flotę o kilkanaście nowoczesnych lokomotyw – powiedział Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej.
Oprócz realizowanej polityki rozbudowy taboru, LOTOS Kolej z powodzeniem zakończył elektryfikację stacji zakładowej wraz z torem dojazdowym do stacji Gdańsk-Olszynka, znajdującej się bezpośrednio koło gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. Spółka wdrożyła także nowatorski system logistyki kolejowej SLK, który umożliwia monitoring przesyłek w czasie rzeczywistym, za pomocą systemu GPS, a tym samym pozwala optymalizować koszty przewozów. Wg szacunków dzięki zastosowaniu systemu spółka oszczędziła w 2009 r. około pół miliona złotych.
W lutym LOTOS Kolej rozpoczął dzierżawę placówki zlokalizowanej w Gdańsku, która należy do firmy GATX Rail Poland. Wspomniane inwestycje związane są z dalszym rozwojem logistyki w Grupie Kapitałowej LOTOS, a zwłaszcza z obsługą przez LOTOS Kolej większych wolumenów przewozowych po realizacji Programu 10+. Placówka GATX jest połączona ze stacją LOTOS Kolej torami, drogami wewnętrznymi i systemem mediów. Jej dzierżawa umożliwi zwiększenie potencjału wywozu o 1,5-2 mln ton produktów rocznie.
Autor: (źródło: LOTOS Kolej, 26.02.2010)