baner
baner
baner
ALFA POLAND Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nowe pociągi PKP Przewozy Regionalne za 800 mln

Fundusz Kolejowy przekaże samorządom środki bezpośrednio. Kwota zasilona kosztem Krajowego Funduszu Drogowego to 800 mln zł rozłożone na lata 2009-2015.

Wtorkowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Funduszu Drogowym, Funduszu Kolejowym oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieni dotychczasowy podział przychodów z opłaty paliwowej dla Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z 80 proc. do 75 proc., a dla Funduszu Kolejowego (FK) z 20 proc. do 25 proc.

Tak więc pomoc dla samorządów województw wyniesie 200 mln zł w roku bieżącym oraz 100 mln zł w kolejnych latach.
W uzasadnieniu projektu możemy przeczytać: - "Pieniądze z FK będą przeznaczone w całości na zakup i modernizację oraz naprawy taboru kolejowego. Poprawi to standard obsługi pasażerów wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych"

Michał Wrzoska, rzecznik prasowy PKP SA twierdzi, że taka suma pieniędzy  - znacząco poprawi jakość pociągów, jakie jeżdżą po Polsce. Nawet w ciągu ostatnich 16 lat Przewozy Regionalne nie przeznaczyły na zakup nowych pociągów takiej kwoty, jaka ma być wydana w okresie najbliższych sześciu lat".

Mniej optymistyczny jest dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. - Te pieniądze (800 mln zł.) to jedynie kropla w morzu potrzeb PKP PR. Na pełną modernizację składu potrzebne jest około 7 mld zł. Niektóre składy, których używają Przewozy Regionalne mają po 30 lat. Przy cenie jednego składu, wahającej się w granicach 18-20 mln zł za te pieniądze będzie można kupić około 40-45 nowych składów - to w skali całego kraju niewiele. – ocenił dyrektor. - Te pieniądze mogą być jednak pomocne - jako wymagany wkład własny, w ubieganiu się o dofinansowanie zakupu nowego taboru dla PKP PR z Unii Europejskiej.

PKP Przewozy Regionalne jest spółką transportową należąca do samorządów województw. Powstała ona dzięki wydzieleniu przez prywatyzację z Polskich Kolei Państwowych w grudniu 2008 roku. 2008 r. zakończył się stratą 78,5 mln zł. Rocznie spółka PKP PR obsługuje prawie 120 mln pasażerów.


Autor: (źródło: PAP 17.03.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.