baner
baner
baner
NEEL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nowe pociągi PKP Przewozy Regionalne za 800 mln

Fundusz Kolejowy przekaże samorządom środki bezpośrednio. Kwota zasilona kosztem Krajowego Funduszu Drogowego to 800 mln zł rozłożone na lata 2009-2015.

Wtorkowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Funduszu Drogowym, Funduszu Kolejowym oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieni dotychczasowy podział przychodów z opłaty paliwowej dla Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z 80 proc. do 75 proc., a dla Funduszu Kolejowego (FK) z 20 proc. do 25 proc.

Tak więc pomoc dla samorządów województw wyniesie 200 mln zł w roku bieżącym oraz 100 mln zł w kolejnych latach.
W uzasadnieniu projektu możemy przeczytać: - "Pieniądze z FK będą przeznaczone w całości na zakup i modernizację oraz naprawy taboru kolejowego. Poprawi to standard obsługi pasażerów wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych"

Michał Wrzoska, rzecznik prasowy PKP SA twierdzi, że taka suma pieniędzy  - znacząco poprawi jakość pociągów, jakie jeżdżą po Polsce. Nawet w ciągu ostatnich 16 lat Przewozy Regionalne nie przeznaczyły na zakup nowych pociągów takiej kwoty, jaka ma być wydana w okresie najbliższych sześciu lat".

Mniej optymistyczny jest dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. - Te pieniądze (800 mln zł.) to jedynie kropla w morzu potrzeb PKP PR. Na pełną modernizację składu potrzebne jest około 7 mld zł. Niektóre składy, których używają Przewozy Regionalne mają po 30 lat. Przy cenie jednego składu, wahającej się w granicach 18-20 mln zł za te pieniądze będzie można kupić około 40-45 nowych składów - to w skali całego kraju niewiele. – ocenił dyrektor. - Te pieniądze mogą być jednak pomocne - jako wymagany wkład własny, w ubieganiu się o dofinansowanie zakupu nowego taboru dla PKP PR z Unii Europejskiej.

PKP Przewozy Regionalne jest spółką transportową należąca do samorządów województw. Powstała ona dzięki wydzieleniu przez prywatyzację z Polskich Kolei Państwowych w grudniu 2008 roku. 2008 r. zakończył się stratą 78,5 mln zł. Rocznie spółka PKP PR obsługuje prawie 120 mln pasażerów.


Autor: (źródło: PAP 17.03.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.