baner
baner
baner
Qumak S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nowe pociągi SKM

W ostatnim czasie to jeden z większych kontraktów w transporcie publicznym. Producenta 186 wagonów za 1,5 mld zł wybrały właśnie Tramwaje Warszawskie, a przetarg na budowę drugiej linii metra z ceną przynajmniej 4,1 mld zł właśnie się kończy. Teraz czas na SKM-kę.

W końcu ukazało się długo oczekiwane ogłoszenie: SKM zamawia 13 nowoczesnych składów z obniżoną podłogą, przegubowym przedziałem długim na 85-95 m (obecne mają niespełna 60 m) oraz zabezpieczeniem dachu i ścian przed rdzewiejącymi opiłkami metalu - dziś pomarańczowy brud jest prawdziwym problemem. 5-6 wagonów ma tworzyć nowe pociągi. Siedzenia mają być usytuowane wzdłuż ścian. Będzie to bardziej podobne do naziemnego metra niż do typowego pociągu z przedziałami i wąskim przejściem.

20 min. drogi ma zająć dojechanie składu z centrum Warszawy na lotnisko Okęcie. Połowa ma wyruszyć z Sulejówka, a połowa z Legionowa. Na liniach tych perony są już obniżone. Obecne pociągi SKM z wyższą podłogą zostaną skierowane z Pruszkowa do Otwocka, gdzie stacje dopiero czeka przebudowa.

W tzw. negocjacjach z ogłoszeniem producent wagonów jest poszukiwany w całej Europie. Zasady tychże są skomplikowane, ale dają możliwość na przyznanie dotacji Unii Europejskiej, która zapowiada sfinansowanie 50 proc. kontraktu. Ma on być podpisany w październiku, jak spodziewa się Prezes SKM Leszek Walczak. Cala liczba pociągów ma być dostarczona w ciągu 27 miesięcy. W sam raz przed rozgrywkami Euro 2012.

Nie wiadomo jednak czy SKM będzie miała którędy jeździć. Niezrealizowana od lat budowa półtorakilometrowego tunelu kolejowego na lotnisko Okęcie znowu może się opóźnić przez protesty firm, które walczą o to zlecenie. A może ono być warte pół miliarda złotych. Spierają się o nie m.in. Warbud, Mostostal Warszawa czy francuski Thales. Przedsiębiorstwa złożyły protest wobec warunków przetargu. - Musieliśmy przesunąć z piątku termin otwarcia ofert - informuje Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. 15 kwietnia to nowa data wyznaczona wykonawcom, ale nie wiadomo, czy nie będzie dalszych zmian. Podobnie jak w sytuacji przetargu na przebudowę Dworca Gdańskiego, która opóźnia się już o blisko trzy i pół miesiąca.

PKP liczy, że budowa tunelu na Okęcie powstanie w ciągu 20 miesięcy, a zacznie się jesienią.

- Pierwsze nowe pociągi SKM dostanie wcześniej. Najwyżej skierujemy je początkowo do Piaseczna. – zapowiada Leszek Ruta, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Pociągi miałby być podzielone na dwie kategorie. SKM jeździłaby po krótszych trasach - na lotnisko Okęcie i do miast sąsiadujących z Warszawą. Natomiast Koleje Mazowieckie miałyby bardziej regionalny charakter, a ich pociągi dojeżdżałyby też na planowane lotnisko w Modlinie.

System ten miałby funkcjonować podobnie do linii pruszkowskiej. Składy wyruszające ze Skierniewic, Żyrardowa czy Grodziska Mazowieckiego przed Pruszkowem przejeżdżałyby na tory dalekobieżne i zatrzymywały dopiero na Dworcu Zachodnim w Warszawie. - To pozwoliłoby przyspieszyć przejazd mieszkańcom miast bardziej oddalonych od stolicy. - sugeruje dyrektor Ruta.

Natomiast dla pasażerów wsiadających w Pruszkowie, Piastowie, Ursusie lub Włochach SKM-ka wyruszałaby częściej niż teraz z Pruszkowa, gdzie pociągi Kolei Mazowieckich i tak docierają już napchane.

Otwarcie nowych ofert w przetargu na dostawę czterech nowych składów dla SKM planowane jest w połowie kwietnia. Zanim to nastąpi, zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej chce wydzierżawić trzy tzw. zespoły trakcyjne. To powinno odciążyć tłok w pociągach, i można będzie pomyśleć o rozdzieleniu pociągów na linii pruszkowskiej.

Jak zapewnia szef ZTM koleje podmiejskie i aglomeracyjne nie będą ze sobą walczyć. Ostatnie decyzje dowodzą, że możliwa jest współpraca. Na prośbę ZTM Koleje Mazowieckie zorganizowały w porannym szczycie dodatkowy kurs z Rembertowa (wyjazd o godz. 7.10) do Dworca Śródmieście (przyjazd o godz. 7.29). Natomiast poranny pociąg z Płocka, zwany wśród kolejarzy "struzikiem", zacznie się zatrzymywać na stacji Warszawa-Włochy o godz. 7.29 (przyjazd na Dworzec Centralny o godz. 7.45).


Autor: (źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna 04.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.