22 lutego 2011 r. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja seminarium pt. „
Nowoczesne dworce i przystanki kolejowe 2011 - Oczekiwania podróżnych i przewoźników a formuła opłaty dworcowej” organizowana przez redakcję czasopisma Transport i Komunikacja oraz związek pracodawców Forum Transportu Szynowego.
Uczestnikami
spotkania byli m.in. przedstawiciele lokalnych samorządów wszystkich
szczebli, kolejowych przewoźników pasażerskich, zarządców infrastruktury
kolejowej i dworcowej, a także firm zajmujących się projektowaniem,
budową, modernizacją, remontem, utrzymaniem, myciem, sprzątaniem
obiektów dworcowych i peronowych oraz produkcją elementów ich
wyposażenia.
Seminarium było okazją do wymiany poglądów na temat
oczekiwań pasażerów i przewoźników w zakresie optymalnego wyposażenia
dworców, peronów, przystanków kolejowych, a także prezentacji różnych
rozwiązań w tym zakresie stosowanych w innych krajach europejskich.
Szczególnie
cenne okazało się porównanie krajowych i europejskich tendencji w zakresie finansowania, utrzymania, nadzoru oraz budowy, modernizacji,
adaptacji stacji, dworców i przystanków kolejowych, a także ich
wyposażania w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, dystrybucji
biletów, oświetlenia, monitoringu i ochrony przed wandalizmem oraz
elementy małej infrastruktury jak wiaty, ławki, kosze, zegary, etc.
W
trakcie spotkania zostały zaprezentowane rożne spojrzenia na
zagadnienia zarządzania, zagospodarowywania i utrzymania dworców oraz
przystanków kolejowych, umożliwiające racjonalne i zgodne z interesem
społecznym inwestowanie w remonty i modernizacje infrastruktury
dworcowej i przystankowej bez niepotrzebnego obciążania przewoźników i samorządów.
Większość z tych propozycji stanowiła konstruktywną
krytykę rozwiązań zaproponowanych przez spółkę Dworzec Polski w tzw.
„opłacie dworcowej” przy jednoczesnym zaproponowaniu alternatywnych
rozwiązań, preferujących przede wszystkim zwiększenie roli samorządów
wszystkich szczebli w przejmowaniu i zagospodarowywaniu dworców i przystanków kolejowych, przy jednoczesnym wparciu tych działań na
zasadach zbliżonych do modelu „orlika” lub „schetynówek”.
Konferencja nie mogłaby się odbyć, gdyby nie jej partnerzy merytoryczni i sponsorzy:- Przewozy Regionalne Sp. z o.o.,
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.,
- Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
- TINES S.A.
- MEGACHEMIE Sp. z o.o.,
- MC Bauchemie sp. z o.o.
- Novatel Sp. z o.o.
- KRULEN
- SCAI Polska
Serdecznie dziękujemy za udział i zapraszamy już za rok na II edycję.