baner
baner
baner
AKSON MEDIA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Nowy grafik motorniczego

Warszawskie tramwaje będą kursować częściej, gdyż mają się zakończyć długie postoje na pętlach. Teraz odpoczywać będą jedynie motorniczowie, którzy po przerwie wsiądą do innego składu, lub ruszą trasą innej linii.

Zanim to jednak nastąpi Zarząd Transportu Miejskiego przeprowadzić musi testy na trzech liniach. Wydelegowani na miesiąc do Berlina pracownicy ZTM-u opowiadali, jak to działa w stolicy Niemiec. Kierowca lub motorniczy przyjeżdża tam na końcowy przystanek, przekazuje autobus albo tramwaj koledze, który od razu zabiera pasażerów w drogę powrotną. On sam idzie do pomieszczenia socjalnego nazywanego punktem wypoczynkowym.

- Jest czas nie tylko na posiłek, ale i na ćwiczenia fizyczne albo rozrywki umysłowe, które są wymyślane specjalnie dla pracowników komunikacji - mówi Rafał Lamch z ZTM.

Pozwala to także lepiej wykorzystać tabor, które nie ma przestoju, i może kursować częściej, bez zwiększania swojej liczby.

Taka organizacja przydałaby się w stolicy. W połowie marca tramwaje zaczęły kursować w godzinach szczytu co 5-10 min zamiast co 6-12 min. Stało się tak z powodu remontu torów wzdłuż Trasy W-Z, który zawiesił wiele linii. Po wakacjach, po zakończeniu prac, ZTM zamierza zostawić obecną częstotliwość kursów. Na dodatkowe wagony nie ma co liczyć, więc trzeba zmienić organizację pracy motorniczych.

- O takim systemie słyszę już ze dwa lata. Miał ruszyć od początku tego roku, ale podobno brakowało motorniczych. Ciągle szkolą nowych. To działa w Unii Europejskiej. My już od dawna nie mamy stałych linii, zmienników i składów. Potrafimy prowadzić każdy - twierdzi Sławomir Czekiel, motorniczy z 11-letnim stażem.

- W ciągu dnia linie zmieniamy już teraz. Z zajezdni wyjeżdżam np. na trasę trzynastki, a zjeżdżam siódemką, ale tramwaj jest ten sam – informuje Dorota Ogrodniczek. Właśnie ta linia jako jedna z pierwszych wejdzie do nowego systemu pracy. Motorniczowie mają sobie przekazywać tramwaje np. koło zajezdni przy ul. Woronicza albo na pętli os. Górczewska. - To żaden problem. Spakuję papierosy, długopis do torebki i zabiorę parasolkę. Niczego więcej tu w kabinie nie mam - mówi pani Dorota.

Bez względu na te logistyczne zmiany, po wakacjach nie obędzie się bez zmian tras. Zawieszona linia 46, która kursowała w godzinach szczytu Trasą W-Z z Woli na Pragę, raczej nie wróci na ulice. Urzędnicy  zastanawiają się obecnie nad trasą czwórki, która dotąd na pl. Bankowym odbijała z al. "Solidarności" w Marszałkowską. - Kiedy przy Grubej Kaśce powstanie wspólny przystanek dla tramwajów i autobusów z Pragi, skręcające składy mogą tamować ruch – uważa wicedyrektor ZTM Andrzej Franków.

Możliwe, iż czwórka już zawsze będzie kursować z Bródna na Marszałkowską obecnym objazdem przez ul. Starzyńskiego, most Gdański, Międzyparkową i Andersa. - Dla mieszkańców Bródna byłoby to korzystniejsze, bo to szybsza trasa - twierdzi dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej, który już rok temu przeprowadził badania w tej sprawie i obstawiał przy takim wariancie trasy. Z kolei szef działu analiz ZTM Tomasz Daszkiewicz zaznacza, że losy popularnej czwórki nie są jeszcze przesądzone. - Czasem opór pasażerów jest zbyt duży, żeby wprowadzić rozwiązania, które podpowiada myśl inżynierska - stwierdza.

Większe prawdopodobieństwo jest w powrocie linii 32, dla której na wolskim Kercelaku powstanie osobny tor do skrętu z al. "Solidarności" w Towarową. Z kolei trzynastka ma jeździć jak dawniej z Koła na Kawęczyńską, a jesienią na jednotorową linię Koło - Boernerowo wróci też dwudziestka.


Autor: (źródło: Jarosław Osowski, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 18.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.