baner
baner
baner
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

NOWY ROZDZIAŁ W FUNKCJONOWANIU KM I WKD

Dotychczasowa trzyletnia umowa ramowa ograniczała możliwość samodzielnego ubiegania się przez spółki o kredyty na zakup nowych pociągów. Wydłużenie umowy do 15 lat wzmocni wiarygodność finansową KM i WKD, czyniąc z nich przed bankami partnerów godnych zaufania. Umowa ramowa, traktowana przez banki jako zabezpieczenie, jest niezbędna do otrzymania wsparcia finansowego z instytucji finansowych takich jak EBI czy banki komercyjne.

W umowach ramowych z KM i WKD samorząd zobowiązał się m.in. do:

  • finansowania ponoszonych przez spółki nakładów inwestycyjnych niezbędnych dla świadczenia usług,
  • pokrycia kosztów finansowania zaciągnięcia przez spółkę kredytów, pożyczek, leasingu lub innych umów na sfinansowanie inwestycji niezbędnych do wykonywania służby publicznej.
     

– Podpisane przez nas umowy to przede wszystkim szansa dla spółek na nowe zakupy. Mamy nadzieję, że w perspektywie kilku najbliższych lat zaowocuje to znaczącą poprawą stanu taboru, a to z kolei przełoży się na wyższy komfort dla pasażerów i co bardzo ważne – na rozszerzenie oferty przewozowej w aglomeracji warszawskiej i całym województwie – podkreśla Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

Jak zauważa Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz, rozszerzenie oferty przewozowej planowane jest już od czerwca. – Podjęliśmy decyzję o uruchomieniu zawieszonego na początku lat 90. połączenia pomiędzy Górą Kalwarią a Warszawą. Jest to więc dobra informacja dla mieszkańców, którzy już niebawem będą mogli wygodnie dojechać do stolicy pociągiem – dodaje członek zarządu. Warunkiem uruchomienia linii jest jednak przygotowanie do końca maja niezbędnej infrastruktury przez samorząd Góry Kalwarii. Trwają również intensywne prace koncepcyjne nad uruchomieniem połączeń kolejowych Konstancin¬-Jeziorna – Warszawa, z wykorzystaniem linii towarowej do EC Siekierki.


Koleje Mazowieckie

Umowa z KM będzie obowiązywać od 13 grudnia 2009 r. do 14 grudnia 2024 r. Szacunkowy poziom dofinansowania ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego wyniesie 2,1 mld zł. Dokładna wysokość dotacji będzie określana corocznie w umowach rocznych.

Podpisane dziś umowy umożliwią realizację szeregu inwestycji. Do 2015 roku KM planują zakup m.in.:

  • 16 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w ramach projektu pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do lotnisk regionu poprzez zakup taboru oraz modernizacja bocznicy kolejowej i budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie”. Wartość zintegrowanego projektu to  410,8 mln zł.
  • Zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia składów pociągów zmiennokierunkowych, złożonych z wagonów piętrowych. Studium wykonalności projektu zostanie sporządzone do 15.06.2009 r. Wartość projektu to 182 mln zł, z czego dofinansowanie UE wynosi 50% (projekty kluczowe RPO WM).
  • Modernizacja EZT-ów w latach 2007–2011. Studium wykonalności zostanie sporządzone do 1 czerwca br. Wartość projektu to 204,3 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wyniesie 50% (projekty kluczowe RPO WM).
  • 10 używanych EZT (5 – EN57 i 5 – EN71) po naprawach głównych wraz z modernizacją. Wartość projektu to ok. 100 mln zł (przygotowywany jest przetarg, zakładana płatność przez okres 10 lat w stałych miesięcznych ratach).
  • Dodatkowe wagony piętrowe – 11/22 szt. Wartość projektu wynosi ok. 55/110 mln zł.
  • Jednoczłonowe szynobusy elektryczne –  3 szt. Wartość projektu to 12 mln zł.
  • Dwuczłonowe szynobusy elektryczne –  12 szt. Wartość projektu to 120 mln zł.
  • Nowe EZT – 8 szt. (zakupy uzupełniające do zrealizowanych dostaw do 2011 r.). Wartość projektu to 160 mln zł (zakup realizowany w nowej perspektywie 2014–2020 z dostawą do grudnia 2015 r.).

 

Łączna wartość planowanych zakupów dostarczonych do 2015 roku może przekroczyć 1,5 mld zł.

Spółka „Koleje Mazowieckie” jest zobowiązana zabezpieczyć wkład własny niezbędny do realizacji projektów kluczowych z RPO WM: zakupu lokomotyw oraz modernizacji taboru, jak również zakupu 16 EZT w projekcie „lotniskowym” realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Aktualnie prowadzone są rozmowy w sprawie pozyskania środków zewnętrznych z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także z emisji obligacji (rozmowy z 7 bankami). Wybór organizatora programu emisji obligacji planowany jest do końca czerwca br.


Warszawska Kolej Dojazdowa

Umowa z WKD będzie obowiązywać od 13 grudnia 2009 r. do 14 grudnia 2024 r. Szacunkowy poziom dofinansowania ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego wyniesie 677,7 mln zł. Dokładna wysokość dotacji będzie określana corocznie w umowach rocznych. Łączne nakłady finansowe na realizację zadań w latach 2009-2015 (bez zakupów nowego taboru kolejowego) wynoszą 120,5 mln zł.

Podpisane dziś umowy umożliwią realizację szeregu inwestycji. Na początku planowany jest zakup 20 szt. nowego taboru. Ogłoszone będą dwa niezależne przetargi nieograniczone: w I połowie 2009 r. na dostawę 14 szt. EZT, w 2011 r. – na kolejnych 6 szt.

Ponadto dzięki podwyższeniu kapitału przez wspólników – głównie przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, a także dzięki środkom zabezpieczonym w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym spółka będzie mogła nie tylko uzupełniać i modernizować tabor, ale też przeprowadzić remont infrastruktury oraz modernizację linii kolejowych.

Najważniejsze planowane inwestycje:

  • Dostawa 14 szt. EZT w ramach zamówienia z roku 2009 (2010-2012).
  • Przebudowa systemu zasilania WKD na napięcie 3000V (2010-2012). Planowany koszt projektu to 500 tys. zł. Planowany koszt przebudowy podstacji to 10 mln zł.
  • Zakup 6 szt. nowych EZT w oparciu o środki pochodzące ze szwajcarsko-polskiego programu współpracy (2010-2013).
  • Budowa systemu informacji pasażerskiej i monitoringu (w oparciu o linię światłowodową) – jako zadania zawierającego się w projekcie złożonym we wniosku o dofinansowanie ze środków szwajcarsko-polskiego programu współpracy (2010-2012) Planowany koszt to 3,2 mln zł.
  • Remont szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów na odcinku o długości 35 km (2010-2015). Planowany koszt remontu 1 km toru to 1,5 mln zł.
  • Budowa drugiego toru na szlaku Podkowa Leśna – Grodzisk Maz. o długości 7 km (projekt: 2010; budowa: 2012-2014). Planowany koszt budowy 1 km toru to 4 mln zł.
  • Przełączenie napięcia zasilania sieci trakcyjnej WKD z 600V na 3000V (2013).

Autor:

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.