baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Inżynieryjne SOCAR spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

O prowadzeniu inwestycji w systemie PPP w Sopocie

Pozabudżetowe sposoby finansowania infrastruktury transportowej i wymiana doświadczeń w zakresie realizacji inwestycji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego to temat nieformalnego posiedzenia ministrów UE ds. transportu, które odbywało się w dniach 5-6 września br. w Sopocie. Polską Prezydencję reprezentował minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele państw członkowskich UE, reprezentujący Komisję Europejską jej wiceprzewodniczący i komisarz ds. transportu Siim Kallas oraz Brian Simpson, przewodniczący Komisji Transport i Turystyka (TRAN) w Parlamencie Europejskim. Przemówienia wygłosili również przedstawiciel Europejskiego Banku Inwestycyjnego Maj Theander oraz przewodniczący Grupy Vinci, działającej w zakresie realizacji projektów infrastrukturalnych w formule Partnerstwa Publicznego-Prywatnego, Yves Thibault de Silguy.

W pierwszym dniu nieformalnego posiedzenia ministrów transportu, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk odbył spotkania bilateralne z ministrem transportu i infrastruktury Rumunii, Ancą Danielą Boagiu oraz ministrem Cypru, Efthemiosem Flourentzou. W dniu 6 września minister Cezary Grabarczyk odbył także spotkanie bilateralne z Siimem Kallasem, wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej. Jednocześnie odbyły się również spotkania podsekretarzy stanu w resorcie infrastruktury Macieja Jankowskiego z przedstawicielami państw Grupy Wyszehradzkiej oraz Radosława Stępnia z ministrem Słowacji.

Podczas plenarnego posiedzenia ministrów w dniu 6 września br., dyskutowane były tematy dotyczące finansowania infrastruktury i współpracy sektora publicznego z partnerami prywatnymi w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Spotkanie ministrów transportu zakończyło się konkluzjami Prezydencji, z których najważniejsze dotyczyły stwierdzenia, że Partnerstwo Publiczno-Prywatne jest komplementarnym modelem finansowania infrastruktury, jednak podstawowym źródłem pozostają środki publiczne. Państwa członkowskie dostrzegają potrzebę wypracowania na forum UE katalogu dobrych praktyk w zakresie stosowania modelu PPP. Prezydencja z zadowoleniem odnotowuje, że Komisja zamierza zaproponować konkretne kroki w celu wsparcia PPP, a także deklarację Komisji Europejskiej odnośnie finansowania również sieci kompleksowej TEN-T ze środków unijnych.

Kryzys finansowy a finansowanie infrastruktury transportowej

Ze względu na obecną sytuację gospodarczą w Europie i na świecie, środki publiczne przeznaczane na inwestycje nie zapewniają wystarczającego rozwoju infrastruktury transportowej. Budowa nowej infrastruktury i odnawianie już istniejącej jest dla całej Unii Europejskiej podstawowym czynnikiem, który zapewnia utrzymanie dynamiki wzrostu gospodarczego i elementem zrównoważonej mobilności pasażerów i towarów. Ograniczenie zdolności państw do podejmowania nowych zobowiązań w celu finansowania wieloletnich projektów infrastrukturalnych oraz dług publiczny sprawiają, że istotnym aspektem debaty publicznej staje się poszukiwanie alternatywnych źródeł finansowania infrastruktury transportowej w UE.

Debata ministrów bazowała na zaproponowanych przez polską Prezydencję pytaniach skierowanych do państw członkowskich, które dotyczą zagadnień związanych z prywatnymi źródłami finansowania, w tym przede wszystkim Partnerstwem Publiczno-Prywatnym. Z analizy odpowiedzi, wynika, że większość wszystkie państw członkowskich UE, w tym Polska, mają doświadczenia we współpracy sektora publicznego z partnerami prywatnymi przy realizacji inwestycji publicznych (na szczeblu krajowym lub regionalnym). Większość z nich wskazuje zarówno na pozytywne, jak i negatywne doświadczenia. Jednak nie wszystkie państwa stosują formułę PPP w finansowaniu projektów infrastruktury transportowej.

Kluczowe zagadnienia

Do tej pory nie sprecyzowano jednolitej definicji i metodologii partnerstwa publiczno-prywatnego w UE. Nie istnieje również modelowy podział ryzyk. Współpraca podmiotu publicznego z sektorem prywatnym w finansowaniu projektów publicznych przybiera różną formę w zależności od państwa. Zasadniczym problemem jest kwalifikacja środków zaangażowanych w umowy PPP, a więc wpływu na rządowy deficyt/ nadwyżkę oraz dług publiczny.

Należy zadbać, aby przy analizie porównawczej realizacji projektu w metodzie tradycyjnej i PPP uwzględnić skutki makroekonomicznego. W projektach PPP koszt pozyskania kapitału jest wyższy, co przekłada się na wzrost kosztu projektu. Trudniejsze pozyskanie kapitału przez partnera prywatnego w dobie kryzysu finansowego prowadzi do problemów z zapewnieniem finansowania.

PPP w UE w 2010 r.

Wartość transakcji PPP w UE w 2010 r., którym udało się uzyskać zamknięcie finansowe wyniosła 18,3 mld euro (ok. 75,8 mld PLN*). Zrealizowano 112 projektów. Liderami w stosowaniu PPP pod względem liczby kontraktów była Wielka Brytania (44),Francja (19), Niemcy (14), Hiszpania (13). Jeśli chodzi o wartość kontraktów to wyróżniają się Hiszpania, Wielka Brytania, Portugalia (wszystkie powyżej 3 mld euro). Wartość projektów transportowych stanowiła niecałe 50% wartości wszystkich projektów PPP.


Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 06.09.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.