baner
baner
baner
ABB Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

O przyszłości transportu w Małopolsce

W środę 11 lipca 2012 r. wicemarszałek Roman Ciepiela spotkał się z dziennikarzami z regionu tarnowskiego. Tematem konferencji były inwestycje, które zostały ujęte w programie strategicznym „Transport i komunikacja”. Wicemarszałek Ciepiela poinformował o programach strategicznych dla Małopolski przygotowanych na lata 2014-2020 oraz trwających konsultacjach społecznych z nimi związanych. Szczególną uwagę poświęcił planom dotyczącym rozbudowy sieci komunikacyjnych.

- Sztandarowym projektem zarządu jest stworzenie szybkiej kolei aglomeracyjnej, jego wartość jest szacowana około miliarda złotych – mówił wicemarszałek. – W ramach tego zadania także Tarnów uzyska szybkie i wygodne połączenie ze stolicą województwa. Docelowo, w godzinach szczytu, pociągi pomiędzy obu miastami będą kursowały co pół godziny, a czas podróży powinien się wyraźnie skrócić.

Wicemarszałek zwracał uwagę na inwestycje planowane w samym Krakowie, w efekcie których miasto ma się stać nowoczesnym węzłem międzynarodowej sieci transportowej. Chodzi tu m.in. o rozbudowę lotniska w Balicach, budowę nowych linii kolejowych łączących Kraków z ważniejszymi ośrodkami w kraju i za granicą, skoncentrowanie wokół miasta sieci głównych szlaków drogowych i usprawnienie połączeń wewnątrz Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.

Na poważne inwestycje mogą liczyć także inne miasta regionu, w tym Tarnów, które staną się węzłami transportowymi. Program przewiduje również budowę 22 obwodnic w miastach i stolicach gmin Małopolski, a także modernizacje odcinków dróg wojewódzkich o łącznej długości niemal 500 kilometrów.

Podczas konferencji wicemarszałek poinformował także o planach utworzenia spółki Koleje Małopolskie, której właścicielem będzie samorząd województwa.

- W tej chwili nasze udziały w Przewozach Regionalnych to jedynie 6,4 procent. W praktyce nie mamy więc wpływu na to, co dzieje się w spółce, mimo że na jej bieżące funkcjonowanie, niezależnie od zakupu taboru, przeznaczamy kilkadziesiąt milionów złotych rocznie – tłumaczył Roman Ciepiela. – Obecna sytuacja na kolei pozostawia wiele do życzenia. I nie możemy jej w pełni usprawiedliwiać prowadzonymi pracami modernizacyjnymi. Chcemy, by pasażerowie mieli zapewnione poczucie komfortu podróżowania, a bez lepszej organizacji i niezbędnych inwestycji nie będzie to szybko osiągalne. Dlatego, nie mogąc się doczekać wyraźnej poprawy u obecnych przewoźników, zamierzamy zająć się tym samodzielnie. Jeśli nadal mamy wydatkować w wojewódzkiego budżetu tak duże kwoty na przewozy kolejowe, to chcemy, aby środki te były wykorzystywane efektywnie – mówił wicemarszałek.

Ostateczną decyzję o utworzeniu Kolei Małopolskich podejmie Sejmik. Podobne rozwiązania funkcjonują już w kilku województwach naszego kraju, m.in. na Mazowszu, Śląsku i w Wielkopolsce.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, 12 07 2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.