baner
baner
baner
Captrain Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Obowiązek „planu transportowego”

Przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym zakłada, że większe miasta i duże powiaty będą miały obowiązek uchwalania dla swojego terenu tzw. planu transportowego.

Wg założeń resortu, nowe prawo ma zacząć obowiązywać na początku grudnia. Przewiduje ono, iż obowiązek opracowania planu będzie dotyczył miast liczących powyżej 50 tys. mieszkańców, powiatów powyżej 80 tys. mieszkańców, związków gminnych powyżej 80 tys. mieszkańców oraz związków powiatów powyżej 120 tys. mieszkańców. Mniejsze jednostki będą mogły taki plan stworzyć w zależności od potrzeb.

W dokumencie zawierać się musi opis sieci komunikacyjnej, na której będą realizowane przewozy o charakterze użyteczności publicznej oraz linie komunikacyjne, na których samorząd przewiduje wykonywania przewozów na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie transportu publicznego. Plan transportowy określać ma także pożądany standard usług przewozowych.

Odpowiedzialni za projekt dokumentu będą odpowiednio wójt, burmistrz, prezydent miasta lub zarząd powiatu. Wersja wstępna będzie poddana konsultacjom z mieszkańcami m.in. poprzez odpowiednią informację zamieszczoną w miejscowej prasie. Czas na zgłaszanie opinii ma być nie krótszy niż trzy tygodnie.

Ministerstwo Infrastruktury zakłada, iż w projekcie planu transportowego ogłoszonego przez starostę musi być uwzględniony plan ogłoszony przez marszałka, w projekcie planu gminnego – sieci komunikacyjne zaproponowane przez starostę i marszałka.

Zdaniem resortu, jeśli marszałek województwa zorganizował przewozy na linii, która pokrywa się z linią komunikacyjną wyznaczoną przez starostę, nie będzie potrzeby zorganizowania transportu publicznego przez powiat.

W ramach konsultacji opiniować dokument będą mogły także władze sąsiednich gmin i powiatów. Projekt planu transportowego będzie przedstawiony radzie przez burmistrza lub prezydenta miasto dopiero po uzgodnieniu z burmistrzem sąsiedniej gminy, starostą oraz marszałkiem województwa w zakresie wspólnych linii komunikacyjnych.

Jak wyjaśnia resort, zasadniczym celem uchwalenia planu transportowego będzie ochrona przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Władze samorządowe będą mogły odmówić zgody (formalnie: odmowa potwierdzenia zgłoszenia przewozu) na wykonywanie usług transportowych na danej trasie w sytuacji, gdy zgłoszone przewozy będą miały wpływ na rentowność przewozów użyteczności publicznej lub określona linia lub linie komunikacyjne objęte zostały prawem wyłącznym.

Projekt ustawy mówi, że szczegółowy zakres planu transportowego zostanie określony w odpowiednim rozporządzeniu. Wytyczne będą dotyczyły m.in. części tekstowej i graficznej, skali opracowań kartograficznych oraz rodzajów transportu.


Autor: (źródło: samorząd.pap.pl, 24.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.